Uchwała Nr V/36/2015 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 30 marca 2015r. w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Uchwała NR V/36/2015
RADY GMINY ZANIEMYŚL
z dnia 30 marca 2015 r.
w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę
Na podstawie art. 40 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 roku, poz. 594 ze zm.) oraz art. 6r ust. 3 i ust. 3a – 3d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2013 roku, poz. 1399 ze zm.) Rada Gminy Zaniemyśl uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwała określa szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w przedmiocie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Zaniemyśl i ich zagospodarowania, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
§ 2.1. Na nieruchomościach zamieszkałych, w zamian za uiszczoną opłatę odbierane są:
a) odpady komunalne zmieszane – w każdej ilości;
b) odpady selektywnie zbierane: papier i tektura, odpady opakowaniowe ze szkła, tworzywa sztuczne, metal, odpady zielone – w każdej ilości;
c) odpady problemowe: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady niebezpieczne, odpady wielkogabarytowe, zużyte baterie, akumulatory i opony, przeterminowane leki – w każdej ilości;
d) odpady budowlane i rozbiórkowe – raz na dwa lata do 10 m3 jednorazowo.
2. Do czasu utworzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy, odpady problemowe, o których mowa w pkt. 1c będą odbierane „u źródła”, zgodnie z ustalonym przez przedsiębiorcę harmonogramem.
§ 3. Ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenu Gminy:
a) dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych:
- niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, papieru i tektury, tworzywa sztucznego, szkła, metali oraz odpadów zielonych - wg harmonogramu ustalonego przez przedsiębiorcę i zatwierdzonego przez Gminę dla poszczególnych miejscowości, którą określa poniższa tabela:
Rodzaj odpadu | Częstotliwość odbioru odpadów z nieruchomości zamieszkałych: | |
w miejscowościach: Zaniemyśl i Łękno | w pozostałych miejscowościach Gminy | |
odpady komunalne zmieszane | min. 2 razy w miesiącu
| min. 1 raz w miesiącu |
papier i tektura | min. 2 razy w miesiącu | min. 1 raz w miesiącu
|
tworzywa sztuczne | min. 2 razy w miesiącu | min. 1 raz w miesiącu
|
szkło | min. 2 razy w miesiącu
| min. 1 raz w miesiącu
|
metal | min. 2 razy w miesiącu | min. 1 raz w miesiącu
|
odpady zielone | min. 2 razy w miesiącu
| min. 1 raz w miesiącu |
- odpadów problemowych: zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów niebezpiecznych, wielkogabarytowych, zużytych baterii, akumulatorów i opon, przeterminowanych leków - wg harmonogramu ustalonego przez przedsiębiorcę po wcześniejszym zgłoszeniu do Urzędu Gminy,
- odpady budowlane i rozbiórkowe – na żądanie właściciela nieruchomości, po wcześniejszym zgłoszeniu do Urzędu Gminy;
2) dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych – według indywidualnego harmonogramu ustalonego z przedsiębiorcą tak często, aby urządzenia do ich zbierania nie przepełniały się.
§ 4. Odpady problemowe, o których mowa w § 2 pkt. 1c, do czasu utworzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy, będą odbierane:
1) „u źródła”, zgodnie z ustalonym przez przedsiębiorcę harmonogramem po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu, lub
2) w poniżej wskazanych miejscach, w zależności od rodzaju odpadu i tak:
a) przeterminowane leki - w aptekach (ze specjalnych pojemników) znajdujących się na terenie Gminy,
b) zużyte baterie - w szkołach, budynkach użyteczności publicznej i sklepach (ze specjalnych pojemników) znajdujących się na terenie Gminy,
c) zużyte opakowania po środkach ochrony roślin, akumulatory, opony, oleje itp. – w punktach zakupu.
§ 5.1. Odpady budowlane i rozbiórkowe, o których mowa w § 2 pkt. 1d, do czasu utworzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy, będą odbierane na żądanie właściciela nieruchomości, po wcześniejszym zgłoszeniu do Urzędu Gminy.
2. Pojemnik/kontener dostarczony zostanie przez przedsiębiorcę w ciągu 2 –ch dni roboczych od dnia otrzymania zgłoszenia.
3. Czas użytkowania pojemnika/kontenera wynosi 7 dni roboczych licząc od dnia dostarczenia.
§ 6.1. Terminy odbioru poszczególnych rodzajów odpadów podane zostaną w harmonogramach i dostarczone mieszkańcom, a także będą dostępne na stronie internetowej Urzędu pod adresem: www.zaniemysl.pl
2. W przypadku, gdy dzień odbioru odpadów przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, dniem odbioru odpadów jest pierwszy dzień następujący po dniu wolnym.
§ 7.1. Właściciele nieruchomości zamieszkałej mogą zgłaszać przypadki niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne w następujących formach:
1) telefonicznie pod numerem tel. (61) 28 57 580 wew. 31;
2) osobiście w siedzibie Urzędu Gminy – Referat Infrastruktury – pokój nr 104;
3) pisemnie na adres Urzędu Gminy lub drogą elektroniczną pod adres ochronasrodowiska@zaniemysl.pl z podaniem: imienia i nazwiska, adresu oraz opisu zdarzenia będącego przyczyną zgłoszenia.
2. W sytuacji, o której mowa w ust. 1 pkt. 2 sporządza się notatkę.
§ 8. Traci moc Uchwała nr XXV/191/2013 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 07 marca 2013r. w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę.
§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.
§ 10. Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego i wchodzi w życie z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2015 r.
Przewodnicząca Rady Gminy
(-) Alina Frąckowiak
UZASADNIENIE
do uchwały nr V/36/2015
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 30 marca 2015 roku
w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę.
Zgodnie z art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W dniu 1 lutego 2015 roku weszła w życie ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadza szereg zmian, m.in. konieczność określania trybu i sposobu zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Zmiana wprowadziła również możliwość dopuszczenia ograniczenia odbioru ilości konkretnych rodzajów odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym budowlanych i rozbiórkowych. Wprowadzony został także zapis dotyczący konieczności opiniowania przedmiotowego projektu uchwały przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w zakresie częstotliwości odbierania odpadów komunalnych.
Zapisy wynikające z nowelizacji ustawy uznano za odpowiadające potrzebom lokalnej społeczności i mają odzwierciedlenie w przedmiotowej uchwale, wobec powyższego podjęcie jej uważa się za uzasadnione.
Wójt
(-) inż. Krzysztof Urbas
sporządziły: B.J, H.J.