Uchwała Nr XXXIX/276/2018 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 26.02.2018r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, zakresu i trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobierania i wykorzystania dotacji
Uchwała Nr XXXIX/276/2018
RADY GMINY ZANIEMYŚL
z dnia 26 lutego 2018 r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, zakresu i trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobierania i wykorzystania dotacji z budżetu Gminy Zaniemyśl udzielonej dla publicznych: szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, prowadzonych na terenie Gminy Zaniemyśl, przez osoby fizyczne lub osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 ze zm.) oraz art. 38 ust. 1 ustawy o finasowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203), Rada Gminy Zaniemyśl uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwała reguluje tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz zakres i tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości pobierania i wykorzystania dotacji z budżetu Gminy Zaniemyśl udzielonej dla publicznych: szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Zaniemyśl, przez osoby fizyczne lub osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego, w tym zakres danych które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania.
§ 2.1. Dotacji udziela się na wniosek podmiotu prowadzącego publiczną szkołę, przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego na okres jednego roku budżetowego.
2. Wniosek o udzielenie dotacji składa się Wójtowi Gminy Zaniemyśl nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok otrzymania dotacji.
3. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 3.1. Podmiot prowadzący publiczną szkołę, przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego przekazuje w terminie do 10 dnia każdego miesiąca informację o faktycznej liczbie dzieci uczęszczających do publicznej szkoły, przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego według stanu na pierwszy dzień miesiąca, na który udzielana jest dotacja.
2. Wzór informacji miesięcznej stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
3. W przypadku gdy do publicznego przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego uczęszczają dzieci będące mieszkańcami innych gmin, podmiot prowadzący publiczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego oprócz informacji, o której mowa w ust. 1 przekazuje dane o dzieciach z innych gmin.
4. Wysokość dotacji na dany miesiąc ustalana jest na każde dziecko podane we wniosku i przekazywana na rachunek bankowy wskazany we wniosku.
§ 4.1. Organ prowadzący publiczną szkołę, przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego sporządza roczne rozliczenie wykorzystania dotacji na druku stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
2. Ostatecznego rozliczenia udzielonej dotacji podmiot prowadzący publiczną szkołę, przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego dokonuje w terminie do 20 stycznia roku następnego. w przypadku zakończenia działalności w trakcie roku budżetowego, sprawozdanie przedkłada się w terminie 30 dni od dnia zakończenia działalności.
§ 5.1. Wójtowi przysługuje prawo kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji.
2. Kontrolę przeprowadza pracownik, upoważniony przez Wójta Gminy.
3. w ramach kontroli, o której mowa w ust. 1 kontrolujący może badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji, w tym dokumentacji finansowej i organizacyjnej.
4. Podmiot prowadzący publiczną szkołę, przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego na żądanie kontrolującego jest zobowiązany dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji oraz udzielić wyjaśnień i informacji w terminie określonym przez kontrolującego.
5. Kontrolujący z przeprowadzonej kontroli sporządza protokół i wystąpienie pokontrolne wskazujące na dokonane ustalenia.
6. Kontrolę, o której mowa w ust. 2 przeprowadza się po uprzednim powiadomieniu podmiotu prowadzącego publiczną szkołę, przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy
(-) Alina Frąckowiak
Załącznik nr 1 do uchwały nr XXXIX/276/2018 załącznik
Załącznik nr 2 do uchwały nr XXXIX/276/2018 załącznik
Załącznik nr 3 do uchwały nr XXXIX/276/2018 załącznik
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr XXXIX/276/2018 Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 26 lutego 2018 r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, zakresu i trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobierania i wykorzystania dotacji z budżetu Gminy Zaniemyśl udzielonej dla publicznych: szkół, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Zaniemyśl, przez osoby fizyczne lub osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego
W związku ze zmianami ustawy o systemie oświaty, dotyczących dotowania publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego, zachodzi konieczność dostosowania uchwał do obowiązujących przepisów. Przytoczona na wstępie uchwały, ustawa z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017r poz. 2203) wprowadza ujednolicenie w kwestii trybu udzielania dotacji dla szkół i przedszkoli publicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne. Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.
Wójt
(-) inż Krzysztof Urbas
sporządził: B. Schwanke