Apel Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 listopada 2011r. w sprawie zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego udziału w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań
Apel Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 listopada 2011 roku
w sprawie zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego udziału
w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań.
Na podstawie § 21 pkt. 2, ppkt. 4 Statutu Gminy Zaniemyśl – uchwała Nr IV/35/2003 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003 roku, Rada Gminy Zaniemyśl występuje z następującym apelem:
1. Radni Rady Gminy Zaniemyśl apelują do Premiera Rządu Donalda Tuska o zajęcie stanowiska w sprawie zapewnienia ustawowo wyraźnie źródeł finansowania nowych zadań wynikających z art. 197 ust. 1 i 2 oraz art. 247 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887). Wspomniana ustawa zrodziła bowiem wątpliwości co do jej zgodności z art. 2 oraz art. 167 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 Konstytucji RP oraz z art. 9 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1985 roku i ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską (Dz. U z 1994 roku Nr 124, poz. 607) oraz z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
Powyższa wątpliwość co do zgodności z cytowanymi regulacjami prawnymi zrodziła się na gruncie konieczności stosowania w praktyce ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, bez prawnego zabezpieczenia w całości środków finansowych na te działania w regulacjach ustawowych.
Art. 167 ust. Konstytucji RP zapewnia jednostkom samorządu terytorialnego udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań.
Zgodnie zaś z art. 167 ust. 4 Konstytucji RP zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych.
2. Powyższy apel podyktowany jest głębokim zaniepokojeniem obecną sytuacją, gdzie samorządy terytorialne obarczane są obowiązkami i zadaniami bez koniecznego do tego celu finansowania. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która wejdzie w życie 1 stycznia 2012 roku wprowadzi liczne, nowe zadania własne dla gminy, w tym obowiązek zatrudniania asystentów rodziny, ponoszenia częściowych kosztów pobytu dzieci w pieczy zastępczej (od 10% kosztów w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej do 50% w trzecim i kolejnych latach). Żaden z przepisów nie wskazuje źródeł finansowania, natomiast brak możliwości w tym miejscu zastosowania domniemania, iż gmina ma obowiązek sfinansowania zadania własnego w całości ze środków własnych. Art. 247 cytowanej ustawy stanowi jedynie, że minister właściwy ds. rodziny wprowadzi program na dofinansowanie nowych zadań własnych gminy z zakresu wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej w okresie trzech lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, w formie dotacji celowej z budżetu państwa, której wysokość może przekroczyć 50% wydatków na realizację zadania. Ta delegacja do wydania przepisów wykonawczych nie zmieni istniejącego stanu rzeczy, albowiem jest to jedynie delegacja do ustalenia warunków i zasad, natomiast kwestia źródeł finansowania nadal pozostaje nie rozstrzygnięta i nie uregulowana. Ar. 197 ustawy stanowi, że jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych z zakresu realizacji zadań obejmujących wspieranie rodziny oraz system pieczy rodzinnej, przy czym wysokość dotacji nie może przekroczyć 50%, a w przypadku gdy środki te pochodzą z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej wysokość dotacji nie może przekroczyć 70% wydatków przeznaczonych na realizację zadania. Istniejąca regulacja prawna zatem w zakresie dotowania ma charakter fakultatywny i nie oznacza nawet zabezpieczenia dofinansowania zadań odpowiednio zgodnie z art. 167 ust. 1 i ust. 4 Konstytucji, zakreślając ponadto 3 letni okres określenia warunków i zasad w przepisach wykonawczych. Regulacja ta powodować będzie znaczne obciążenie finansowe dla budżetu Gminy, co znajduje bezpośrednie przełożenie na obciążenie kosztami realizacji tych zadań jego mieszkańców, co łamie konstytucyjną zasadę, iż w przypadku zmiany zadań i kompetencji, w ślad za tymi zmianami następują również konstytucyjnie zagwarantowane zmiany w podziale dochodów publicznych.
3. Apel podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Zaniemyśl oraz opublikowanie w lokalnej prasie i na stronie internetowej Gminy.
4. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Zaniemyśl do przesłania apelu do Prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej.
Przewodnicząca Rady Gminy
( - ) Alina Frąckowiak