Protokół Nr II/2014 z sesji Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 08 grudnia 2014r.
OR.RG. 0002.2.2014-2018
PROTOKÓŁ NR II/2014
z sesji Rady Gminy Zaniemyśl odbytej w dniu 08 grudnia 2014r.
w godz. od 16:00 do 18:27
w sali Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji w Zaniemyślu
Na ogólną liczbę 15 radnych w sesji udział wzięło 15 radnych.
W sesji udział wzięli: Wójt Pan Krzysztof Urbas, Sekretarz Gminy Pani Bożena Jaszkiewicz, Skarbnik Gminy Pani Agnieszka Scheffler, Radca Prawny Pan Marek Grzelak, pracownicy Urzędu Gminy, pracownicy jednostek organizacyjnych, sołtysi, mieszkańcy gminy. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, sołtysów nr 2.
Ad.1. Otwarcia sesji dokonała Przewodnicząca Rady Gminy Zaniemyśl Pani Alina Frąckowiak.
Ad.2. Przewodnicząca powitała przybyłych na sesję radnych i gości. Następnie przedstawiła porządek obrad.
- Otwarcie sesji.
- Powitanie Radnych i zaproszonych gości.
- Stwierdzenie quorum Radnych.
- Przyjęcie protokołu obrad z poprzedniej sesji tj. z dnia 27 października 2014r. i 01 grudnia 2014r.
- Informacje Wójta Gminy.
- Interpelacje Radnych i zapytania organów pomocniczych Gminy.
- Podjęcie uchwał w sprawie:
a) w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości,
b) w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego na obszarze gminy
Zaniemyśl na 2015 rok,
c) w sprawie wyboru Przewodniczących Komisji Rady Gminy Zaniemyśl,
d) w sprawie powołania składów osobowych Komisji i określenia przedmiotu działania,
e) w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Zaniemyśl.
8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
9. Wolne głosy i wnioski.
10. Zamknięcie sesji.
Ad.3. Przewodnicząca stwierdziła quorum radnych wymagane do podejmowania prawomocnych uchwał na podstawie listy obecności i radnych obecnych na sali, w obradach uczestniczy 15 radnych co stanowi liczbę wystarczającą do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad.4. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
Radni nie wnieśli uwag do protokołu Nr XL/2014 z dnia 27 października 2014r. oraz I/2014 z dnia 01 grudnia 2014r. z sesji Rady Gminy Zaniemyśl w wyniku głosowania protokół zostały przyjęty 10 głosami „za”, 5 radnych „wstrzymało” się od głosu.
Ad.5. Informacje Wójta Gminy
Pani Przewodnicząca, Wysoka Rado, Szanowni Państwo
Informacja o stanie Gminy
Obszar Gminy wynosi 106,76 km2. Gminę zamieszkuje 6 609 mieszkańców, cztery lata temu Gminę zamieszkiwało 6427 osób (o 182 osoby więcej). Mężczyzn jest 3.217 tj. 48, 7%, kobiet 3.392 tj. 51,3%. Liczba bezrobotnych w Gminie Zaniemyśl, obecnie to 297 osób, cztery lata temu dla przypomnienia było również 297 osób bezrobotnych.
Na terenie Gminy znajdują się:
- placówki oświatowe:
- Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zaniemyślu wraz z oddziałem „O”, Szkoła Podstawowa w Śnieciskach, Przedszkole Samorządowe, których organem prowadzącym jest Gmina,
- Szkoła Podstawowa wraz o odziałem „O” i Gimnazjum oraz Niepubliczne Przedszkole „Tygryski” prowadzone przez Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Oświaty i Kultury na Wsi z siedzibą w Pigłowicach,
- Szkolne Schronisko Młodzieżowe oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego w Łęknie – prowadzone przez Starostwo Powiatowe;
- Alternatywne formy wychowania przedszkolnego w Czarnotkach i w Śnieciskach,
- instytucje: na terenie Zaniemyśla znajdują się dwie apteki, placówka Poczty Polskiej, Bank Spółdzielczy w Kórniku, Oddział w Zaniemyślu oraz Bank PKO BP, Ochotnicze Straże Pożarne w Zaniemyślu, Kępie Wielkiej i Czarnotkach,
Działalność Gminy prowadzona jest przy pomocy jednostek organizacyjnych w skład, których wchodzą: Urząd Gminy, Zakład Gospodarki Komunalnej – jako zakład Budżetowy, Biblioteka Publiczna i Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji – jako samorządowe instytucje kultury, Ośrodek Pomocy Społecznej i Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Oświaty w ramach, którego działają placówki oświatowe. Ponadto działalność Gminy wspierana jest jednostkami pomocniczymi w postaci osiemnastu sołectw.
We wszystkich jednostkach organizacyjnych na dzień dzisiejszy zatrudnionych jest 189 osób. Najwięcej zatrudnionych jest w placówkach oświatowych – 129 osób, w tym nauczycieli 97 osób, pracowników obsługi w poszczególnych szkołach tj. 32 osoby.
Powierzchnia mienia komunalnego na dzień 3 grudnia br. wynosi 259 ha 662m2, w tym: grunty rolne 65 ha, drogi 150 ha, lasy 4,6 ha, tereny zielone prawie 11 ha, tereny rekreacyjne 5,24 ha, działki budowlane 8.100 m2, działki zabudowane przemysłowo - handlowe 11 ha, inne grunty 10 ha. Grunty te zostały wyszacowane na kwotę 8.475.363,00 zł. W porównaniu z okresem z przed czterech lat przybyło 3,55 ha gruntów, o wartości szacunkowej 624.419,00 zł. Powiększanie zasobów mienia komunalnego następuje w drodze decyzji Wojewody stwierdzających nieodpłatnie nabycie przez Gminę mienia Skarbu Państwa, w drodze wykupu, zamiany, lub nieodpłatnego przekazania. Bardzo ważnym osiągnięciem minionej kadencji było przejęcie Wyspy Edwarda na jeziorze Raczyńskim.
Infrastruktura: Stacje uzdatnia wody – 5 czynnych (Zaniemyśl, Polwica, Czarnotki, Brzostek, Jeziory Wielkie), zmodernizowano hydrofornię w Czarnotkach i Polwicy, obecnie modernizowana jest stacja w Brzostku, planowana jest modernizacja z nowym odwiertem wody w Zaniemyślu, wodociągi – 107,1 km, kanalizacja sanitarna – 54,8 km, w tym grawitacyjnej – 24,3 km, tłocznej – 30,5 km, przepompownie ścieków – 36 szt.
Przychody i koszty funkcjonowania – wodociągów, kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków ponosi Zakład Gospodarki Komunalnej w Zaniemyślu.
Drogi (kategoria):
Wojewódzkie – długości 10,70 km; utwardzone 10,70 km
Powiatowe – długości 60,80 km; utwardzone 41,70 km; nieutwardzone 19,10 km
Gminne – długości 69,20 km; utwardzone 34,00 km; nieutwardzone 35,20 km
ulice Zaniemyśl – długości 10,40 km; utwardzone 7,25 km; nieutwardzone 3,15 km.
Budżet Gminy zajmuje się utrzymaniem, budową dróg i ulic gminnych, Powiat zajmuję się drogami powiatowymi, Województwo drogami wojewódzkimi przebiegającymi przez Gminę Zaniemyśl.
Świetlice wiejskie – 5 (Zwola – świetlica wyremontowana, Lubonieczek - świetlica wyremontowana, Kępa Wielka - świetlica wyremontowana, Polwica, Madre)
Mieszkania komunalne – 7 (o łącznej powierzchni 347,71 m2 )
Oświetlenie uliczne: lampy Enei – 704 punktów świetlnych, lampy Gminy – 85 punktów świetlnych
Budżet Gminy na dzień 08.12.2014r. wynosi:
- planowane dochody to kwota 19.917.800,64 zł,
w tym: bieżące 18.675.157,14 zł;
majątkowe 1.242.643,50 zł;
- planowane wydatki to kwota 23.298.563,03 zł,
w tym: bieżące 15.983.167,73 zł,
majątkowe 7.315.395,30 zł.
Planowany deficyt to kwota 3.380.762,39 zł, który planuje się sfinansować przychodami z tytułu kredytów i pożyczek w wysokości 2.977.173,50 zł oraz wolnymi środkami, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, w wysokości 403.588,89 zł.
Zgodnie z ewidencją księgową na dzień 30 listopada 2014r. zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek wynosiły 2.036.690,11 zł. (od tego dnia nie zaciągnięto nowych zobowiązań). Na kwotę tą składa się:
- pożyczka w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Poznaniu w wysokości 575.292,11 zł. na dofinansowanie przedsięwzięcia - Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla miejscowości Zwola - Majdany – Łękno (pożyczka zaciągnięta transzami w latach 2010 - 2011);
- pożyczka w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Poznaniu w wysokości 617.500,00 zł. na dofinansowanie przedsięwzięcia - Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla miejscowości Jeziory Wielkie - Jeziory Małe I etap – Doliwiec – Łękno (pożyczka zaciągnięta w roku 2012);
- pożyczka w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Poznaniu w wysokości 843.898,00 zł. na dofinansowanie przedsięwzięcia - Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla m. Jeziory Małe (II etap) - Łękno – Polwica (pożyczka zaciągnięta transzami w latach 2013 - 2014).
Gminna Oświata to dwie Szkoły, których organem prowadzącym jest Gmina oraz 1 placówka dotowana przez Gminę, a prowadzona przez Stowarzyszenie, Przedszkole Samorządowe, Alternatywne Oddziały Wychowania Przedszkolnego w Czarnotkach i Śnieciskach dotowane przez Gminę, a prowadzone przez Stowarzyszenie.
W tym roku zaplanowano wydatki na oświatę w wysokości 7.426. 289,26 zł.
w tym dotacja dla Pigłowic 1.275.295,10 zł.
Dochody:
subwencja oświatowa 5.580.042,00 zł.
dochody i dotacje 787.379,16 zł.
z budżetu Gminy 1.058.868,10 zł.
Ogółem do Szkół uczęszcza 705 dzieci i młodzieży, w tym do Podstawowych - 474 uczniów, a do Gimnazjum - 231 uczniów. Do pięciu Oddziałów Przedszkolnych klasy „O” uczęszcza 89 dzieci, do Przedszkoli obejmujących dzieci od 3 lat do 5 lat uczęszcza ogółem 118 dzieci z czego do Przedszkola Samorządowego w Zaniemyślu 98. Do Alternatywnych Form Wychowania Przedszkolnego w Czarnotkach i Śnieciskach 38 dzieci. Koszty dowozu uczniów do Szkół i Oddziałów Przedszkolnych to również koszty oświaty i budżetu Gminy, przewiduje się, że dowozy wyniosą kwotę w wysokości 197.298,00 zł. Aktualnie średnio do Szkół dowożonych jest 294 uczniów. W jednostkach oświatowych zatrudnionych jest 97 nauczycieli, w tym 32 nauczycieli dyplomowanych, 35 nauczycieli mianowanych, 23 nauczycieli kontraktowych, 7 nauczycieli – stażystów oraz 32 pracowników obsługi. Na niezbędne remonty w placówkach oświatowych z budżetu Gminy zaplanowano kwotę 92.161,00 zł. Największy wydatek stanowiła modernizacja kotłowni w Szkole Podstawowej w Śnieciskach, który wyniósł – 58.179,00 zł. Od dnia 1 grudnia br. funkcjonowanie rozpoczął klub dziecięcy „A KUKU”, gdzie sprawowana jest opieka nad dziećmi do lat 3 (Łękno, ul. Poznańska 4).
Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania nie tylko z zakresu ustawy o pomocy społecznej, ale także ustaw; o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, zasiłkach rodzinnych, o wspieraniu rodziny i systemie pieczy społecznej, o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz rządowego programu dla rodzin wielodzietnych.
Plan budżetu Ośrodka na 2014 roku wynosi 2.415.192,00 zł. Realizacja wydatków za III kw. kształtuje się następująco:
1) ze świadczeń funduszu alimentacyjnego korzystają 34 osoby, na świadczenia te wydatkowano kwotę w wysokości 163.780,00 zł.
2) rodzin pobierających świadczenia rodzinne wraz z dodatkami jest 290, a wartość wypłaconych świadczeń to kwota 852.651,00 zł.
3) w chwili obecnej w instytucjach pieczy zastępczej z terenu Gminy umieszczonych w placówce opiekuńczo – wychowawczej mamy troje dzieci, a czworo w rodzinach zastępczych. Koszt pobytu tych dzieci wyniósł 35.365,00 zł. (miesięcznie jest to kwota w wysokości 4.168,00 zł.).
W zakresie zadań ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Ośrodek realizuje resortowy program w tym zakresie. Gmina otrzymała środki finansowe na zatrudnienie asystenta rodziny na umowę zlecenia w wymiarze równym ½ etatu. Asystent pracuje obecnie z 4 rodzinami, które mają problemy opiekuńczo – wychowawcze.
4) zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie Ośrodek prowadzi obsługę administracyjną Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W tym roku do Zespołu wpłynęło 10 niebieskich kart.
5) nowym zadaniem zleconym Gminie jest rządowy program dla rodzin wielodzietnych, na które Gmina otrzymuje środki z budżetu państwa. Zadanie to jest realizowane od połowy tego roku. Aktualnie ośrodek wydał 116 szt. Kart Dużej Rodziny, a kolejnych 40 zamówionych kart czeka na realizację.
6) podstawowym zadaniem, realizowanym przez Ośrodek to ustawa o pomocy społecznej w zakresie pomocy:
- finansowej, tj. wypłatę zasiłków celowych, okresowych, stałych i specjalnych zasiłków celowych oraz, beneficjentem
- rzeczowym, tj. usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania osobom wymagającym pomocy.
Ośrodek realizuje również program w zakresie dożywiania, z którego korzysta 91 dzieci i młodzieży. Ośrodek pomaga również osobom bezdomnym, kierując ich do domów dla bezdomnych lub noclegowni, w tym roku takiej pomocy udzielił 4 osobom. Osoby, które wymagają pomocy i opieki 24 – godzinnej kieruje się i umieszcza w Domu Pomocy Społecznej, aktualnie z terenu Gminy mamy 4 osoby tam umieszczone, za pobyt których ponieśliśmy koszt w wysokości 65.698,00 zł. Do chwili obecnej z pomocy społecznej skorzystało ogółem 137 rodzin liczących 400 osób. Pomoc celową przyznano 101 rodzinom, a wysokość jednego zasiłku celowego to średnio kwota 568,00 zł. Natomiast średnia wysokość świadczeń przyznanych jednej rodzinie niezależnie od rodzaju świadczenia do kwota ok. 1500,00 zł.
Rozdanie środków UE 2007 – 2013 – Gmina Zaniemyśl zrealizowała wszystkie inwestycje, złożyła wszystkie wnioski o płatność, płatności zostały zrealizowane. Złożono 34 wnioski, ponadto wnioski były składane przez Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji oraz Zakład Gospodarki Komunalnej (Gmina 17 wniosków w tym 16 zaakceptowanych, zrealizowanych i zapłaconych). Wnioski dotyczyły inwestycji:
Lp. | Zadanie inwestycyjne | Łączny koszt inwestycji | Kwota wydatków kwalifikowanych | Środki unijne | Środki własne | Procent dofinansowania |
PROJEKTY ZREALIZOWANE | ||||||
1. | „Przebudowa ciągu dróg: gminnej nr 562935p powiatowej nr 3738P na odcinku Zaniemyśl – Czarnotki” | 2.422.011,10 | 2.406.053,56 | 1.203.026,78 | gmina 936.358,95 powiat 282.625,37 | 50% |
2. | „Budowa ścieżki pieszo rowerowej przy jeziorze E. Raczyńskiego wraz z ciągiem pieszo – jezdnym prowadzącym do ośrodków wypoczynkowych w Zaniemyślu” | 828.239,44 | 825.189,44 | 536.373,13 | 291.866,30 | 65% |
3. | „Modernizacja i remont budynku świetlicy wiejskiej w Kępie Wielkiej” | 257.017,89 | 210.265,40 | 157.699,00 | 99.318,84 | 75% |
4. | ”Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla miejscowości Zwola – Majdany – Łękno – I etap” | 1.384.072,35 | 1.118.996,19 | I etap – 559.498,00
| 824.574,35 | 50% |
5 | ”Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla miejscowości Zwola – Majdany – Łękno – II etap” | 2.219.648,99 | 1.785.482,67 | II etap – 885.570,00 | 1.334.078,32 | 50% |
6. | „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w Zaniemyślu: Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji, Izba Pamięci, Strażnica OSP” | 795.102,84 | 786.554,15 | 656.244,14 | 138.858,69 | 85% |
7. | „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla miejscowości Jeziory Wielkie, Jeziory Małe (I etap), Doliwiec, Łękno” | 2.412.655,51 | 1.962.138,63 | 979.545,97 | 1.433.108,91 | 50% |
8. | „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez rewitalizację terenów zielonych w ciągu ul. Raczyńskiego w Zaniemyślu” | 528.426,80 | 431.303,85 | 323.477,00 | 204.948,91 | 75% |
9. | Utworzenie małej infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej dla mieszkańców wsi Śnieciska – plac zabaw dla dzieci | 24.700,00 | 20.245,90 | 14.172,13 | 10.527,87 | 70% |
10. | „Modernizacja i remont budynku świetlicy wiejskiej w Zwoli” | 205.059,50 | 166.723,17 | 125.042,00 | 80.017,50 | 75% |
11. | „Modernizacja i remont budynku świetlicy wiejskiej w Lubonieczku” | 199.281,37 | 143.984,64 | 107.988,00 | 91.292,89 | 75% |
12. | Utworzenie małej infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej dla mieszkańców wsi Polwica– plac zabaw dla dzieci | 23.905,93 | 19.435,72 | 15.548,57 | 8.357,36 | 75% |
13. | Zagospodarowania przestrzeni publicznej na Wyspie Edwarda w Zaniemyślu | 167.084,09 | 135.840,72 | 108.672,00 | 58.412,09 | 80% |
14. | Budowy kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla miejscowości Jeziory Małe (etap II), Łękno, Polwica. | 1.475.855,65 | 1.199.882,64 | 599.941,00 | 875.915,01 | 50% |
15. | Utworzenie małej infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej dla mieszkańców wsi Czarnotki - plac zabaw dla dzieci. | 24.661,50 | 20.050,00 | 16.040,00 | 8.621,50 | 75% |
16. | Utworzenie małej infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej dla mieszkańców wsi Pigłowice - plac zabaw dla dzieci. | 23.862,00 | 19.400,00 | 15.520,00 | 8.342,00 | 75% |
|
RAZEM
| 12.991.584,96 | 11.251.546,68 | 6.304.357,72 | 6.383.578,58 |
|
Kolejne dofinansowania:
- modernizacja i remont budynku Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji (wewnątrz), koszt 196 tys. zł., środki UE 79 tys. zł.,
- dożynki Gminno – Parafialne i Święto Chleba, koszt pierwszego dofinansowania w kwocie 9.700,00 zł., drugiego to kwota 10.800, 00 zł., trzeciego to kwota 8.600,00 zł.,
- Ośrodek Pomocy Społecznej przez lata realizował projekt „Aktywność, inwestowanie w swój rozwój drogą do lepszej przyszłości", środki na realizacje tego projektu to kwota 441 tys. zł.,
- „Mała Akademia Sukcesu” środki UE to kwota 116 tys. zł.,
- „Szkoła dla Przedszkolaka” środki zewnętrzne to kwota 236 tys. zł.,
Pozyskana kwota środków zewnętrznych w wysokości „na okrągło” 7 mln.207 tys. zł., kolejna taka sama kwota to środki własne. Ponadto realizowane były inwestycje tylko i wyłącznie ze środków budżetu Gminy jest to kwota około 6 mln. zł. W ciągu ostatniej kadencji 2010 – 2014 powstało nowych inwestycji za około 20 mln. zł., inwestycji służących mieszkańcom.
Bieżące informacje:
Informacja z zakresu wydanych zarządzeń zmieniających budżet Gminy Zaniemyśl
W okresie między sesjami wydano pięć zarządzeń zmieniających budżet na 2014 rok:
- zarządzenia Nr 251 z dnia 28 października 2014 roku, wprowadzono zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków dotacje przyznane przez Wojewodę Wielkopolskiego:
- na zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przez producentów rolnych oraz na pokrycie kosztów postępowania w sprawie jego zwrotu – kwota 122.216,33 zł;
- na ubezpieczenie społeczne pracowników, w związku z podniesieniem od dnia 1 lutego 2012 roku wysokości składki rentowej – kwota 960,00 zł;
- na zadania realizowane w ramach opieki społecznej:
- zwiększono środki w rozdziale 85213 § 2030 o kwotę 961,00 zł;
- zwiększono środki w rozdziale 85295 § 2030 o kwotę 12.100,00 zł;
- zwiększono środki w rozdziale 85295 § 2010 o kwotę 3.973,00 zł.
- na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym – kwota 19.700,00 zł. Dodatkowo na to zadanie przeznaczono środki własne w wysokości 4.925,00 zł.
- zarządzenia Nr 252 z dnia 07 listopada 2014 roku, w którym dokonano przeniesień między rozdziałami i paragrafami wydatków, zabezpieczając środki między innymi na:
- na wypłatę świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie w związku z odbytymi ćwiczeniami wojskowymi przez żołnierzy rezerwy – 1.500,00 zł.
- zarządzenia Nr 255 z dnia 13 listopada 2014 roku, w którym dokonano przeniesień między rozdziałami i paragrafami wydatków, zabezpieczając środki między innymi na:
- zgodnie z potrzebami oświaty między innymi na zakup materiałów i wyposażenia – 7.250,00 zł;
- zgodnie z potrzebami Ośrodka Pomocy Społecznej w Zaniemyślu na odpłatność za usługi opiekuńcze - 2.300,00 zł.
- zarządzenia Nr 256 z dnia 14 listopada 2014 roku, w którym dokonano przeniesień między rozdziałami i paragrafami wydatków, zabezpieczając środki między innymi na:
- zgodnie z potrzebami Ośrodka Pomocy Społecznej w Zaniemyślu na odpłatność za usługi opiekuńcze – 454,00 zł.
- zarządzenia Nr 257 z dnia 18 listopada 2014 roku, w którym dokonano przeniesień między rozdziałami i paragrafami wydatków, zabezpieczając środki między innymi na:
- na szkolenia pracowników Urzędu Gminy – 2.000,00 zł;.
- na przeprowadzenie wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wybory wójta – 1.400,00 zł. Na realizację w/w zadania przeznaczono środki własne w wysokości 1,09 zł.
Informacje z zakresu z przeprowadzonych przetargów i realizowanych robót
- Przebudowa drogi w Dobroczynie
w dniu 27.10.2014r. dokonano odbioru końcowego, wartość, zgodnie z podpisaną umową wnosiła 224.295,27 zł. brutto i terminem realizacji do 15 października 2014r.
- Budowa oświetlenia ulicznego w m. Zwola ul. Grzybowa i przyległe
Umowa podpisana została w dniu 19.09.2014 i wyznaczono w niej termin zakończenia prac na dzień 31.10.2014. Inwestycja została zrealizowana zgodnie z umową i w dniu 28.10.2014r. dokonano odbioru końcowego i przekazano do użytkowania 8 lamp oświetlenia ulicznego. Wartość robót zgodnie z umowa wyniosła 28.290,00 zł.
- Przebudowa ul. Doliwcowej w Jeziorach Małych
zgodnie z ogłoszonym przetargiem nieograniczonym i podpisaną w dniu 10 czerwca 2014r. umową na wykonanie zadania z terminem realizacji do 30 października 2014r. za wartość ogółem 693.951,72 zł. brutto. Wykonawca wystąpił o aneks do umowy związany z terminem realizacji do 11 listopada 2014r. oraz zgodnie z protokołem konieczności obejmującym roboty dodatkowe związane z wymianą gruntu, nie przewidzianą w projekcie budowlanym i dokumentach przetargowych. Uznając konieczność wykonania robót dodatkowych w dniu 28.10.2014r. podpisany został aneks o przedłużeniu terminu wykonania oraz o wynegocjowanej należności za roboty dodatkowe w kwocie 24.600,00 zł. brutto. W dniu 20 listopada 2014 r. dokonano odbioru końcowego i przekazano do użytkowania roboty obejmujące wykonanie sieci kanalizacji deszczowej oraz utwardzenie nawierzchni betonem asfaltowym wraz z chodnikami. Wartość robót łącznie wyniosła 718.551,72 zł. brutto. Powyższe zadanie rozliczone zostało w całości w 2014r. bez planowanej pierwotnie II transzy płatności do 31 marca 2015r.
- Budowa hali widowiskowo - sportowej w Zaniemyślu
w miesiącu sierpniu 2014r. rozpoczęte zostały roboty ziemne związane z realizacją planowanego obiektu. W wyniku zmian obowiązujących w okresie sporządzania projektu budowlanego norm technicznych nastąpiła konieczność przeprojektowania konstrukcji ścian, stropów i więźby dachowej. W dniu 28 października 2014r. podpisana została umowa z Projektantem na wykonanie projektu zamiennego realizowanej inwestycji za wynegocjowana kwotę 59.040,00 zł. brutto i terminem realizacji do 10.12.2014r. W dniu 05.12. br. Projektant dostarczył projekt zamienny, który w dniu 08.12.br. przekazany został Wykonawcy obiektu do weryfikacji. Po dokonaniu ustaleń wystąpimy o zmianę pozwolenia na budowę aby z wiosną 2015 roku. Wykonawca mógł realizować dalsze roboty budowlane. Obecnie wykonany i odebrany został zakres przewidziany do realizacji w 2014 roku tj. roboty ziemne, fundamenty oraz wykonanie gruntowego wymiennika powietrza a wartość tych robót, zgodnie z umowa wyniosła 601.782,08 zł. brutto. Wykonawca wyprzedził ustalony harmonogram i zrealizował roboty obejmujące ściany parteru prawie w 80%, które zgodnie z harmonogramem przewidziane są na 2015r.
- Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez rewitalizację Pl. Berwińskiego w Zaniemyślu
w dniach 15 września i 22 września 2014r. podpisane zostały umowy na wykonanie projektów w zakresie oświetlenia i robót drogowych obejmujących Pl. Berwińskiego w Zaniemyślu w oparciu o projekt zagospodarowania wykonany wcześniej. Wartość usług w w/w zakresie to łączna kwota 12.300,00 zł. brutto. Projektanci dostarczyli projekty zgodnie z zawartymi umowami.
- Remont domku letniskowego 7 - segmentowego wraz z wewnętrzną instalacją gazową na Wyspie Edwarda
zgodnie z podpisaną umową w dniu 11 czerwca 2014r. Wykonawca zgłosił zakończenie robót i w dniu 12 listopada 2014r. dokonano odbioru końcowego i przekazano do użytkowania wyremontowany obiekt wraz z przyłączeniem do sieci gazowej. Wartość wykonanego zadania, zgodnie z umowa wniosła 405.825,96 zł. brutto. Zakres rzeczowy obejmujący pawilon campingowy to:
- instalacja gazowa wraz z budową kotłowni
- roboty budowlane związane z adaptacją pomieszczeń w każdym segmencie
pawilonu wraz z elewacją i tarasami
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
z dniem 4 grudnia br. powołałem nowy skład Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, bowiem dotychczasowi członkowie złożyły rezygnację.
Nowy skład Komisji to:
- Pani Magdalena Wieland – Przewodnicząca Komisji (nauczyciel Szkoły w Pigłowicach)
- Pani Marta Baumgart – (nauczyciel Szkoły w Pigłowicach)
- Pani Mariola Jeż – Nowak – (nauczyciel Szkoły w Śnieciskach)
- Pani Maria Dudzińska – (emerytowany nauczyciel, były długoletni członek Komisji)
- Pani Dorota Tomaszewska – (nauczyciel rencista)
oraz dotychczasowi członkowie
- Pani Agata Mazur – jako Sekretarz Komisji (pracownik OPS) i
- Pan Piotr Mazurkiewicz (emerytowany policjant)
Komisja już 4 grudnia br. odbyła swoje pierwsze posiedzenie, na którym ukonstytuowała się i podjęła już pierwsze prace, a kolejne zaplanowane zostało na dzień 11 grudnia br.
Wójt złożył podziękowanie byłym członkom Komisji za pracę na rzecz rozwiązywania problemów nie tylko alkoholowych.
Informacja z zakresu oświaty
Z uwagi na konieczność rozdysponowania środków przeznaczonych na stypendia szkolne na rok szkolny 2014/2015 na okres wrzesień – grudzień 2014r. w kwocie 29.628,00 zł, (na którą składa się: 80% otrzymanej dotacji celowej w wysokości 23.702,00 zł oraz 20% środków własnych gminy w kwocie 5.926,00 zł). Gminna Komisja Stypendialna na posiedzeniu odbytym w dniu 19 listopada br. zweryfikowała i rozpatrzyła złożone do dnia 15 września br. wnioski. Ustalono, że wpłynęło ogółem 67 wniosków, z czego: 60 wniosków rozpatrzono pozytywnie, a 7 wniosków negatywnie, ze względu na przekroczenie kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, tj. kwoty 456,00 zł. Rozpatrzone pozytywnie 60 wniosków rozdysponowano następująco:
- 22 wnioski zakwalifikowano do I grupy dochodowej (miesięczny dochód netto na członka rodziny ucznia nie przekracza kwoty 319,20 zł);
- 38 wniosków zakwalifikowano do II grupy dochodowej (miesięczny dochód netto na członka rodziny ucznia jest wyższy niż kwota 319,20 zł i nie przekracza kwoty 456,00 zł).
Zgodnie z uchwałą Rady Gminy z dnia 17 września 2012 roku wysokość miesięcznego stypendium szkolnego w danym roku szkolnym uzależniona jest od zakwalifikowania ucznia do odpowiedniej grupy dochodowej i wynosi:
- przy I grupie dochodowej nie mniej niż 106 zł i nie więcej niż 212,00 zł;
- przy II grupie dochodowej nie mniej niż 84,80 zł i nie więcej niż 106,00 zł.
Wobec powyższego Komisja zaproponowała wypłacenie stypendium – jednorazowo w kwocie:
- 600,00 zł, (po 150,00 zł x 4 m-ce) zakwalifikowanym 22 uczniom do I grupy dochodowej, co stanowi łącznie kwotę w wysokości – 13.200,00
- 400,00 zł, (po 100,00 zł x 4 m-ce) zakwalifikowanym 38 uczniom do II grupy dochodowej, co stanowi łącznie kwotę w wysokości – 15.200,00
Ogółem kwota przyznanych stypendiów wyniosła 28.400,00
Pozostałą kwotę w wysokości 1.228,00 zł (stanowiącą 5,1% dotacji) Komisja przeznaczyła na zasiłki szkolne, o które wnioskowali Dyrektorzy szkół. Zgodnie bowiem z przepisami prawnymi na w/w zasiłki przeznacza się co najmniej 2 % dotacji celowej otrzymanej przez Gminę.
Formą realizacji stypendiów i zasiłków jest refundacja kosztów wydatkowanych na cele edukacyjne w formie przedłożonych faktur, których wypłaty realizowane będą w dniach 10,11,i 12 grudnia br. w formie przelewu na indywidualny rachunek bankowy.
Informacja dot. Zakładu Gospodarki Komunalnej w Zaniemyślu
- Zakład wykonał 3 przyłącza wodno - kanalizacyjne, 1 przyłącze wodociągowe, z zabezpieczeniem p.poż., usunął awarie na kolektorze sanitarnym, zainstalował pompę wody w odwiercie awaryjnym na stacji uzdatniania wody w Brzostku i wykonał podłączenia, usunął osady z przepompowni ścieków, ponadto wykonywał prace porządkowe na terenie Gminy Zaniemyśl,
Informacje dot. odbioru odpadów komunalnych
dzisiaj odbyła się sesja otwarcia ofert na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Zaniemyśl; wpłynęła 1 oferta – Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie, wartość oferty jest wyższa niż było to do tej pory, na 2015 rok to kwota 564.300,00 zł., w projekcie budżetu zaplanowano kwotę 520.500,00 zł. (wg deklaracji składanych przez mieszkańców), różnica to kwota 43,800,00 zł., zgodnie z ustawą o finansach publicznych nie mamy prawa podpisać umowy, nie mając zabezpieczonych środków finansowych na ten cel, są dwa wyjścia tj. dołożyć brakującą kwotę z budżetu Gminy lub unieważnić przetarg i ogłosić nowy przetarg, zastanie zaproponowane pierwsze rozwiązanie do autopoprawek budżetu na 2015 rok tj. dołożenie brakującej kwoty z budżetu Gminy, Prezydent podpisał nową ustawę o odpadach, pewne propozycje z Gmin zostały zaakceptowane w ustawie, będą zmiany w podjętych uchwałach przez radę Gminy Zaniemyśl w tej sprawie, w roku 2015 we wszystkich sołectwach będą zebrania, mieszkańcy zostaną o sytuacji poinformowani,
Radny Wiesław Grobelny –
- pytanie dot. sprzedaży działki budowlanej (przy lesie w kierunku Kępy), jaką uzyskano kwotę za sprzedaż działki i na jaki cel kwota została przeznaczona,
- w mapach geodezyjnych, między marketem POLO a nowobudownym budynkiem była droga gminna, radny poprosił o wyjaśnienie co się stało z drogą,
- Wójt omówił zarządzenia od 250 do 257, ominął Wójt zarządzenie 253 i 254 radny zapytał o czym mówią pominięte zarządzenia
Wójt –
ad. 3 zarządzenie nr 253 i 254 nie dotyczą zmian w budżecie Gminy, przedstawiana informacja dotyczyła tylko zarządzeń zmieniających budżet Gminy Zaniemyśl, wszystkie zarządzenia publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Gminy Zaniemyśl, można się z nimi zapoznać
ad. 1 był to przetarg nieograniczony, informacja również jest w BIP Zaniemyśl, akt notarialny został sporządzony, środki zostały wprowadzone do budżetu – dochody budżetowe, przeznaczone na pokrycie deficytu budżetowego,
ad.2 Gmina zgodnie z uchwałą Rady przygotowała działkę przez marketem POLO do sprzedaży, łącznie z terenem pozyskanym i drogą, która kiedyś była drogą polną i wychodziła pod kątem na skrzyżowanie z drogą na Polwicę, zgodnie z sugestią Zarządu Dróg Wojewódzkich, budując ul. Sosnową, dochodzącą do drogi wojewódzkiej, aby skrzyżowania były pod kątem prostym, uwzględniono uwagę Zarządu Dróg Wojewódzkich, podjęto uchwałę o sprzedaży działki łącznie z byłą drogą
Radny Wiesław Grobelny – Wójt używał pojęć kredyt, pożyczka, poprosił o wyjaśnienie różnicy
Wójt – kredyt to przede wszystkim kredyt komercyjny, jeśli zaciągamy kredyt i wartość spłaty tego kredytu przekracza dzisiaj 30 tys. euro należy ogłaszać przetarg – mowa o wartości spłaty, a nie o wartości kredytu, to są dwie różne rzeczy, Gmina zaciąga pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, jest to Fundusz stworzony przez Rząd, w przypadku Gminy jest to Urząd Marszałkowski, który dysponuje środkami na inwestycje związane z ochroną środowiska, pożyczka jest nisko oprocentowana, około 3%, przede wszystkim nie ma potrzeby ogłaszać przetargu
Ad.6. Interpelacje Radnych i zapytania organów pomocniczych Gminy
Radny Wiesław Grobelny złożył pisemny sprzeciw na działanie i łamanie obowiązującego prawa przez Przewodniczącą Rady Gminy Zaniemyśl Panią Alinę Frąckowiak – sprzeciw stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Protokołu
Ad.7. Podjęcie uchwał:
7a) w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Agnieszka Scheffler
Uwag i zapytań nie wniesiono
W wyniku głosowania jawnego, uchwała Nr II/4/2014 została podjęta przy:
14 głosach „za”
1 głosie „wstrzymującym się”
”0 przeciw”
co stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu
7b) w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego na obszarze gminy Zaniemyśl na 2015 rok przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Agnieszka Scheffler
Radny Leszek Hypki - z uwagi na przeanalizowanie potrzeb budżetu Gminy zaproponował zmienić za 1dt. kwotę 45,00 zł. na 47,00 zł.
W wyniku głosowania jawnego propozycja Radnego Leszka Hypkiego została przyjęta przy:
12 głosach „za”
0 głosach „wstrzymujących się”
3 głosach „przeciw”
W wyniku głosowania jawnego, uchwała Nr II/5/2014 została podjęta przy:
12 głosach „za”
0 głosach „wstrzymujących się”
3 głosach „przeciw”
co stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu
Wójt – propozycja ze strony Wójta była 48,00 zł. w roku 2014 jest kwota 50,00 zł., w trakcie dyskusji na wspólnym posiedzeniu Komisji była propozycja na 45,00 zł., która została przegłosowana, dzisiejsza propozycja radnego Leszka Hypkiego to jest jeszcze mimo wszystko obniżenie podatku na 47,00 zł., a więc obniżka jest 6% w stosunku do podatku roku 2014
7c) w sprawie wyboru Przewodniczących Komisji Rady Gminy Zaniemyśl
Radna Ewa Wiatr Gawlak zgłosiła kandydaturę Radnego Ewarysta Pankowskiego na Przewodniczącego Komisji Oświaty i Kultury
Radny Ewaryst Pankowski wyraził zgodę
innych kandydatur nie zgłoszono
głosowanie:
15 głosów „za”
0 głosów „wstrzymujących się”
0 głosów „przeciw”
Radny Piotr Walkowiak zgłosił kandydaturę Radnego Michała Marciniaka na Przewodniczącego Komisji Budżetowo – Gospodarczej
Radny Michał Marciniak wyraził zgodę
innych kandydatur nie zgłoszono
głosowanie:
15 głosów „za”
0 głosów „wstrzymujących się”
0 głosów „przeciw”
Radny Zbigniew Łyszczarz zgłosił kandydaturę Radnego Leszka Hypkiego na Przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Radny Leszek Hypki wyraził zgodę
innych kandydatur nie zgłoszono
głosowanie:
14 głosów „za”
1 głosów „wstrzymujących się”
0 głosów „przeciw
Radny Jerzy Modrzejewski zgłosił kandydaturę Radnego Piotra Walkowiaka na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
Radny Piotr Walkowiak wyraził zgodę
innych kandydatur nie zgłoszono
głosowanie:
15 głosów „za”
0 głosów „wstrzymujących się”
0 głosów „przeciw
projekt uchwały odczytała Sekretarz Gminy, Pani Bożena Jaszkiewicz
Uwag i zapytań nie wniesiono
W wyniku głosowania jawnego, uchwała Nr II/6/2014 została podjęta jednogłośnie tj. przy 15 głosach „za”
co stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu,
20 – to minutowa przerwa
Radca Prawny Marek Grzelak – Przewodniczący poszczególnych Komisji powinni wyrazić Państwa Radnych wolę na zewnątrz, kto do jakiej Komisji został przez siebie zapisany, dalej zostanie odczytay projekt uchwały, dalej głosowanie
7d) w sprawie zmian powołania składów osobowych Komisji i określenia przedmiotu działania
Przewodniczący Komisji odczytali nazwiska Radnych wpisanych do Komisji
projekt uchwały odczytała Sekretarz Gminy, Pani Bożena Jaszkiewicz
Uwag i zapytań nie wniesiono
W wyniku głosowania jawnego, uchwała Nr II/7/2014 została podjęta jednogłośnie tj. przy 15 głosach „za”
co stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
7e) w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Zaniemyśl przedstawiła Sekretarz Gminy, Pani Bożena Jaszkiewicz
Radny Wiesław Grobelny – zaproponował aby wynagrodzenie Wójta pozostawić na dotychczasowych warunkach
innych propozycji nie zgłoszono
W wyniku głosowania jawnego wniosek Radnego Wiesława Grobelnego został odrzucony przy:
3 głosach „za”
9 głosach „przeciw”
3 głosach „wstrzymujących się”
W wyniku głosowania jawnego, uchwała Nr II/8/2014 została podjęta przy:
11 głosach „za”
2 głosach „wstrzymujących się
2 głosach „przeciw”
co stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad.8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania
Radca Prawny Marek Grzelak – Rada jest organem kolegialnym czyli wyraża swoje stanowisko w postaci uchwał w sposób kolegialny, jeśli chodzi o interpelacje to należy je rozumieć jako formę zapytania do organów pomocniczych Gminy, a więc chodzi o to, że Radny jest uprawniony do złożenia zapytania, czy dany organ pomocniczy Gminy w kontekście uwarunkowań danego stanu faktycznego działał zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, natomiast w przypadku mamy do czynienia z oświadczeniem, sprzeciw Radnego jest oświadczenie, Radny stwierdza, że składa sprzeciw, a więc oświadcza, że uważa, iż takie zdarzenia charakteryzują się w jego ocenie nieprawidłowością, Rada wyraża swoje stanowisko w sposób kolegialny, każdy z Radnych jest uprawniony do zajęcia takiego stanowiska w sprawie, rozstrzyga to art. 49 Statutu Gminy, który brzmi: do Protokołu dołącza się listę obecności Radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przejęte przez Radę Uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty na ręce Przewodniczącego, w ocenie Radcy jest tak, że dokument w postaci oświadczenia wyrażający się sprzeciwem powinien być dołączony do Protokołu z dzisiejszego posiedzenia, nie można przypisać cech interpelacji, musiałoby być to inaczej sformułowane
Radny Wiesław Grobelny – zostanie to sformułowane wg wskazówek,wyjaśnił dalej dlaczego taka sytuacja zaistniała tj. na kartach przy jednym kandydacie nie było możliwości „sprzeciwu” czy „wstrzymania się od głosu”, chodzi o formę głosowania; dalej przy dzisiejszym głosowaniu dot. Przewodniczących, nie została przedstawiona procedura, w statucie nie ma zapisanej informacji dot. wyboru Przewodniczących Komisji, zapis jest tylko dot. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej; kolejna sprawa w porządku obrad dzisiejszej sesji nie ma dwóch projektów uchwał, które omawiane były na Komisji
Radca Prawny Marek Grzelak – uwagi Radnego zostały odnotowane w Protokole
Wójt – na wspólnej Komisji tj. 05 grudnia br. pracownicy omawiając projekty uchwał poinformowali Radnych, że w przypadku niepodwyższania stawek od środków transportowych czy podatku leśnego, uchwały nie są podejmowane
Radca Prawny Marek Grzelak – jest to oczywiste, Rada jest uprawniona na podstawie delegacji ustawowych do obniżenia rodzajowych podatków, jeżeli tego nie czyni to podatki zostają zachowane
Ad.9. Wolne głosy i wnioski
Ad. 10. Zamknięcie sesji
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca podziękowała wszystkim za udział i zamknęła obrady II sesji Rady Gminy Zaniemyśl.
Przewodnicząca Rady Gminy
(-) Alina Frąckowiak
sporządziła: B. Madajczak