UCHWAŁA  Nr IV/30/2003
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r.

w sprawie : odpłatności za wynajem domków rekreacyjno - wypoczynkowych typu " BRDA " przez Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w Zaniemyślu.

Na podstawie art.4 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1995r. o gospodarce komunalnej /Dz.U z 1997r. Nr 9 poz.43 z późn.z./ Rada Gminy uchwala co następuje:

§ 1

Ustala się następujące ceny za:

1/ wynajem domku typu "BRDA" przed i po sezonie za dobę          100,00 zł

2/ wynajem domku typu "BRDA" w sezonie za dobę                      120,00 zł
              / lipiec , sierpień /

§ 2

Ceny określone w § 1 zawierają podatek VAT.

§ 3

Upoważnia się p.o.Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji do obniżenia cen wymienionych w § 1 o 20% w przypadku wynajmowania domku na okres dłuższy niż 3 doby.

§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy oraz p.o.Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji w Zaniemyślu.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od dnia 1 lutego 2003r.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/mgr Mieczysław Kubiak


Uzasadnienie do uchwały Nr IV/30/2003 Rady gminy z dnia 27 stycznia 2003r.

dznia 8 lipca 2002r. Gmina zakupiła trzy domki rekreacyjno-wypoczynkowe typu "BRDA", położone w Zaniemyślu przy ul.Plażowej /grunt dzierżawiony od Banku Spółdzielczego w Kórniku/. Celem zakupu w/w domków było powiększenie zaplecza kompleksu wypozcynkowo-usługowego terenu już istniejącego. Przewiduje się, że przedmiotowe domki oprócz wykorzystania ich jako zaplecze techniczne organizatora podczas przeprowadzanych imprez regionalnych, będą przez cały pozostały okres wykorzystane do wynajmu na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. W związku z tym nieodzowne jest ustalenie odpłatności za wynajem. Stąd podjęcie uchwały uważa się za zasadne.

WÓJT

/-/inż.Krzysztof Urbas


UCHWAŁA  Nr IV/31/2003
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r.

w sprawie : zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

Na podstawie art.18 ust.1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorzadzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zm./ oraz art.24 ust.1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków /Dz.U. Nr 72 poz.747 ze zm./ Rada Gminy uchwala co następuje:

§ 1

Zatwierdza się taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w wysokości:

  - za dostawę wody                                                    1,80 zł/m3 + VAT

  - za dostarczone ścieki dopływające do oczyszczalni 2,40 zł/m3 + VAT

  - za dostarczone ścieki dowozone do oczyszczalni    2,20 zł/m3 + VAT

§ 2

Taryfy określone w § 1 mają zastosowanie do dostaw wody i odbioru ścieków dokonywanych w okresie od dnia 1 kwietnia 2003r. do 31 marca 2004r.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy oraz Zakładowi Gospodarki Komunalnej w Zaniemyślu.

§ 4

Traci moc uchwała Nr XXVI/164/2001 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 29 października 2001r. w sprawie ustalenia opłat za wodę dostarczaną z wodociągów zbiorowych stanowiących mienie komunalne i za ścieki wprowadzane do zbiorowych urządzeń kanalizacyjnych.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/mgr Mieczysław Kubiak


Uzasadnienie do uchwały Nr IV/31/2003 Rady Gminy Zaniemysl z dnia 27 stycznia 2003r. w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

Na podstawie art.24 ust.2 i 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków /Dz.U. Nr 72 poz.747/ zwanej dalej ustawą, Zakład Gospodcarki Komunalnej w Zaniemyślu dnia 13 stycznia 2003r. złożył wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wraz z kalkulacją cen. Wniosek dotyczy taryf za okres od dnia 1 kwietnia 2003r. do dnia 31 marca 2004r. na terenie gminy Zaniemyśl i złożóny został w wymaganym terminie. ceny opłat taryf określone przez Zakład Gospodarki Komunalnej zostały skalkulowane na podstawie niezbędnych przychodów prowadzenia działalności zaplanowanych na rok obowiązywania taryfy, których zróżnicowanie wynika z udokumentowanych różnic:
   - kosztów związanych z opłatą ochrony środowiska,
   - kosztów energii.
Przy ustalaniu taryf przyjęto zasadę ustalania ich na optymalnie niskim poziomie dla odbiorców usług i równocześnie bezpiecznym dla prawidłowej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej.

WÓJT

/-/inż.Krzysztof Urbas


UCHWAŁA  Nr IV/32/2003
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r.

w sprawie : opłat za usługi komunalne świadczone przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Zaniemyślu.

Na podstawie art.4 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej /Dz.U. Nr 9 poz.43 z późn.zm./ Rada Gminy zaniemyśl uchwala co następuje:

§ 1

Ustala się opłaty za usługi wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Zaniemyślu w następującej wysokości:

1.Wywóz odpadów komunalnych z pojemników 110 l                     7,00 zł/szt + VAT

2.Odbiór worków 110 l /w tym 0,50 zł dla sprzedawcy/                   5,50 zł/szt + VAT

3.Wywóz nieczystości płynnych wraz z opłatą oczyszcz.             7,60 zł/m3 + VAT

4.Sprzatanie miasta /roboczo-godz./ prace niezakordowane          16,00 zł + VAT

5.Usługi piłą motorową                                                               19,00 zł/godz + VAT

6.Usługi kosiarką trawnikową, kosa spalinowa                              21,00 zł/godz + VAT

7.Wynajem samochodu /Nysa, Lublin /                                          1,00 zł/km + VAT
                                                   za postój samochodu         16,00 zł/godz + VAT

8.Ciągnik z:

a/ jedną przyczepą                                                                  40,00 zł/godz + VAT

b/ dwiema przyczepami                                                          45,00 zł/godz + VAT

c/ ładowaczem Cyklop                                                            56,00 zł/godz + VAT

d/ kosiarka rotacyjną zawieszaną, wałowanie                            56,00 zł/godz + VAT

e/ pługiem odśnieżającym                                                       56,00 zł/godz + VAT

f/ piaskarką                                                                            50,00 zł/godz + VAT

9.Prace związane z utrzymaniem czystości w Gminie Zaniemysl oraz prace pielęgnacyjne - utrzymanie trawników, sprzątanie i odśnieżanie targowiska i chodników za 1m2 /3.500m2/ - mikesięcznie 0,80 zł/m2 + VAT.

10.Dodatkowe opłaty:

-za usługę beczkowozem powyżej 5 km od oczyszczalni 6,00 zł/kurs + VAT.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 kwietnia 2003r.

Przewodniczacy Rady Gminy

/-/mgr Mieczysław Kubiak


Uzasadnienie do uchwały Nr IV/32/2003 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r.

Stawki opłat za usługi wymienione uchwałą nie podlegały zmianom od roku 2000 i obecnie są za niskie.
Wzrost opłat uwzględnia inflację i inne czynniki cenotwórcze. Stawki opłat proponuje się w wysokościach zapewniających umiarkowany zysk i rentowność usług.
Z powyższych względów podjęcie uchwały jest uzasadnione.

WÓJT

/-/inż.Krzysztof Urbas


UCHWAŁA  Nr IV/33/2003
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r.

w sprawie : nadania nazwy ulicy położonej w Zaniemyślu.

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 zezm./ Rada Gminy w Zaniemyślu uchwala co następuje:

§ 1

Nadaje się nowo powstałej ulicy w Zaniemyślu nazwę ul.Chmielniki.

§ 2

Wyznaczenie ulicy w terenie określa załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/mgr Mieczysław Kubiak


Uzasadnienie do uchwały Nr IV/33/2003 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r. w sprawie nadania nazwy ulicy położonej w Zaniemyślu.

Nadane dotychczas numery porządkowe poprzez przypisanie ich do istniejącej ul.Topolowej powodują, że występują trudności z odnalezieniem nieruchomości. Wobec powyższego wystąpiła konieczność nadania nazwy ulicy, przy której położone są nieruchomości. Nazwa ulicy została zaproponowana przez mieszkańców tych nieruchomości.

Mając na uwadze konieczność wprowadzenia nazewnictwa ulicy, po konsultacji z mieszkańcami, proponuje się, aby Rada Gminy podjęła stosowną uchwałę w tym względzie.

WÓJT

/-/inż.Krzysztof Urbas


UCHWAŁA  Nr IV/34/2003
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r.

w sprawie : przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.

Na podstawie art.84 ust.1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorzadzie gminnym /Dz.U. Nr 142 poz.1591 z 2001r. ze zm./ Rada Gminy Zaniemyśl uchwala co nastepuje:

§ 1

Przystępuje się do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.

§ 2

Do reprezentowania Gminy w Stowarzyszeniu upoważnia się Wójta Gminy.

Zastępcą reprezentanta Gminy w Stowarzyszeniu będzie Sekretarz Gminy.

§ 3

Organizację, zadania oraz tryb pracy Stowarzyszenia określa Statut Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.

§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/mgr Mieczysław Kubiak


Uzasadnienie do uchwały Rady Gminy Nr IV/34/2003 z dnia 27 stycznia 2003 roku.

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski jest jedną z największych regionalnych organizacji jednostek samorządu terytorialnego Rzeczypospolitej Polskiej. Członkami Stowarzyszenia są tak znaczne ośrodki miejskie jak Poznań, Kalisz, Piła, Gniezno, Leszno i Ostrów Wlkp., kilkadziesiąt gmin miejsko-wiejskich oraz kilkadziesiąt typowo rolniczych. Stowarzyszenie działa na rzecz integracji poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego i stanowi forum wymiany doświadczeń i inicjatyw skierowanych na rozwój Wielkopolski. Zadania realizowane przez Stowarzyszenie to m.in.:

Ponadto od dwóch miesięcy działa oficjalnie w Poznaniu "Centrum Obsługi Inwestora", obejmujące swoim działaniem teren województwa wielkopolskiego. Centrum utworzone zostało przez Stowarzyszenie we współpracy z Państwową Agencją Inwestycji Zagranicznych. Celem tej wspólnej inicjatywy jest promowanie gospodarczych i turystycznych atutów Wielkopolski oraz zapewnienie profesjonalnej obsługi inwestycji zagranicznych, poprzez bezpłatne doradztwo w tym zakresie, praktyczne informacje odnośnie przygotowania ofert dla poszczególnych inwestorów, a także realizacji lokalnej strategii rozwoju gospodarczego.
Zatem przystąpienie do Stowarzyszenia Gminy Zaniemyśl jest jak najbardziej uzasadnione.

WÓJT

/-/inż.Krzysztof Urbas


UCHWAŁA  Nr IV/35/2003
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r.

w sprawie : Statutu Gminy Zaniemyśl


Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Gminy uchwala
STATUT GMINY ZANIEMYŚL
ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE.
§ 1
Uchwała określa:
1) ustrój Gminy Zaniemyśl ,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Zaniemyśl i komisji Rady Gminy ,
4) tryb pracy Wójta Gminy Zaniemyśl ,
5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta   
  Gminy oraz korzystania z nich.
§ 2.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Zaniemyśl ,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Zaniemyśl ,
3) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Zaniemyśl,
4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną   
  Rady Gminy Zaniemyśl ,
5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Zaniemyśl,
6) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Zaniemyśl .
ROZDZIAŁ II. GMINA.
§ 3.
1.Gmina Zaniemyśl jest podstawową jednostką lokalnego samorządu   
terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim   
terytorium.
2.Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy
ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową,
realizującą   swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz
  poprzez swe organy.
§ 4.
1. Gmina położona jest w Powiecie Średzkim , w Województwie
  Wielkopolskim i obejmuje obszar 106,7 km2.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca
  załącznik nr 1 do Statutu.
3. Gmina składa się z 18 sołectw. Stosownie do potrzeb lub tradycji mogą
  być tworzone inne jednostki pomocnicze.
4. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5.
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6.
1. Herbem Gminy jest lew stojący na tylnych łapach , w koronie na głowie z   
  gałązką palmową w łapie. Po lewej stronie lwa umieszczone jest serce z   
  którego wyrastają trzy kwiaty. Serce, lew i kwiaty są czerwone , korona
  złota, gałązki i łodygi kwiatów są zielone, tło białe. Wzór herbu określa
  załącznik nr 2 do Statutu.   
§ 7.
Siedzibą organów Gminy jest wieś Zaniemyśl .
ROZDZIAŁ III. JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY.
§ 8.
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także
  zmianie   jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem
  następujących zasad:
      1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki      
            pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka   
            obejmuje lub ma obejmować,   albo organy Gminy,
        2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej   
           musi zostać   poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada
           odrębną uchwałą,
        3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z 
           inicjatorami utworzenia tej jednostki,
        4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę   
           możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne,   
           komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 9.
Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności:
     1) obszar,
     2) granice,
     3) siedzibę władz,
     4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10.
Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach
określonych w statutach tych jednostek.
§ 11.
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może      
  uczestniczyć w sesjach Rady.
2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach
  Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać     głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
ROZDZIAŁ IV. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY.
§ 12.
Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 13.
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie,   
  w jakim   wykonuje on uchwały Rady.
2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają   
  sprawozdania   ze swojej działalności.
§ 14.
Do wewnętrznych organów Rady należą:
  1) Przewodniczący,
  2) Dwóch Wiceprzewodniczących,
  3) Komisja Rewizyjna,
  4) komisje stałe, wymienione w Statucie,
  5) doraźne komisje do określonych zadań.
§ 15.
Rada powołuje następujące stałe komisje:
  1) Rewizyjną,
  2) Budżetowo – Gospodarczą ,
  3) Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
  4) Oświaty i Kultury,
§16.
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej
  kadencji na pierwszej sesji.
3.Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
        1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
        2) przygotowanie projektu porządku obrad,
        3) dokonanie otwarcia sesji,
        4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród   radnych    obecnych na sesji.
4. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować   
  sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
§ 17.
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący,      
w szczególności:
  1) zwołuje sesje Rady,
  2) przewodniczy obradom,
  3) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
  4) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
  5) podpisuje uchwały Rady,
  6) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania   
      przez radnych   ich mandatu.
§ 18.
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 19.
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują prace komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący   
  Rady.
§ 20.
Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na      
stanowisku d.s. obsługi Rady.
ROZDZIAŁ V. TRYB PRACY RADY.
1.Sesje Rady.
§21
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej   
  kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych
  ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.   
2.Oprócz uchwał Rada może podejmować:
        1) postanowienia proceduralne
         2)deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego
            postępowania,
        3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
        4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do            
           określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
        5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii tryb zgłaszania inicjatywy
  uchwałodawczej nie jest obowiązkowy.
§ 22
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady,      
  jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
2.Przygotowanie sesji.
§ 23
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
         1) ustalenie porządku obrad,      
        2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
        3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał,   
           dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia – jeden z   
  Wiceprzewodniczących.
4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia      
  się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.
5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu
  budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej   
  na 10   dni przed sesją.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może pod-
  jąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek   
  o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad,
  przed   głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być   
  podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 24.
W sesjach Rady uczestniczą Wójt, Z-ca Wójta, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Przebieg sesji.
§ 25.
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i   
organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 26.
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 27.
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o   
  przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na
  kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3.O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w   
  szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub
  konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów   
  lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe
  obradowanie lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawie-   
  dliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.
§ 28.
1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach określonych przez   
  Przewodniczącego Rady.
2. Postanowienie ust.1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 22 ust.2
§ 29.
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego
  ustawowego składu.
2.Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w   
miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże   
Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 30.
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje
  jeden   z Wiceprzewodniczących Rady.
§ 31.
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady   
  formuły:   „Otwieram …… sesję Rady Gminy Zaniemyśl .”
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy      
  obecności   prawomocność obrad.
§ 32.
1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek   
  w   sprawie zmiany porządku obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad może wystąpić   
  radny lub   Wójt.
§ 33.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
     1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
     2) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym,
     3) interpelacje radnych,
     4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
     5) odpowiedzi na interpelacje i zapytania,
     6) wolne głosy i wnioski.
§ 34.
1. Sprawozdanie o jakim mowa w § 33 pkt 2 składa Wójt lub Jego Zastępca,
  które stanowi załącznik do protokołu.
2. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub
  sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 35.
1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta .
2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego,   
  będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje składa się w formie ustnej lub pisemnej na sesji, na ręce   
  Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje ją adresatowi.
5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana ustnie na sesji lub w formie pisem-   
  nej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego interpelu-
  jącego. Pisemna forma odpowiedzi na interpelację jest odczytywana na sesji.
6. Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub osoby upoważnione do tego
  przez Wójta.
7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może
  zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego   
  uzupełnienia odpowiedzi.
§ 36.
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu
  uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są ustnie w trakcie sesji Rady.
3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela
  odpowiedzi pisemnej w terminie 21 dni. Paragraf 35 ust. 5, 6 i 7 stosuje się
  odpowiednio.
§ 37.
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku,
  otwierając i   zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w 
  uzasadnionych   przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
6. Przewodniczący Rady udziela głosu Wójtowi na Jego żądanie poza kolejnością.
§ 38.
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza
  nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i   
  czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach
  przywołać mówcę „do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty
  zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady
  przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać         
  mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady
  zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie
  sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub
  wystąpieniami   zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 39.
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków   
natury formalnej, w szczególności dotyczących:
   1) stwierdzenia quorum,
   2) zmiany porządku obrad,
   3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
   4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
   5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
   6) zarządzenia przerwy,
   7) odesłania projektu uchwały do komisji,
   8) przeliczenia głosów,
   9) przestrzegania regulaminu obrad.
§ 40.
1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może
  jednak   postanowić inaczej.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej   
nieobecności    zainteresowanego na sesji.
§ 41.
1. Uchwały Rady w sprawie odwołania Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy
  nie mogą być podjęte na sesji, na której został zgłoszony wniosek o odwołanie.
2. Przed podjęciem uchwały o odwołaniu Rada jest zobowiązana wysłuchać
  wyjaśnień   osoby, której dotyczy wniosek o odwołanie.
3. Postanowień ust. 1 i 2 nie stosuje się w razie odwołania równoznacznego z               rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.                           
§ 42.
1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W      
  razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub
  Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli
  zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym   
  dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,   
  Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub
  uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 43.
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję,      
  wypowiadając   formułę „ Zamykam ……… sesję Rady Gminy Zaniemyśl”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 44.
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze      
  odrębnej uchwały, podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 45.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub      
posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla
miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 46.
1. Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z      
  Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się   
  do czasu   przyjęcia protokołu z obrad tej sesji.
§ 47.
1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
     1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia      
        oraz   wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad
        i protokolanta,
     2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
     3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem
        przyczyn nieobecności,
     4) odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
     5) ustalony porządek obrad,
     6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie,
        teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto
        odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
     7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i   
        „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
     8) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 48.
Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu nie później niż na
najbliższej sesji, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady.
§ 49.
1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę   
  zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia
  osób nieobecnych,   oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce
Przewodniczącego Rady.
2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od
  dnia zakończenia sesji.
3. Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza   
  tym   jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych
  działań, z dokumentów tych wynikających.
§ 50.
1. Obsługę biurową sesji sprawuje pracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu z   
  Przewodniczącym Rady.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych
  Przewodniczącemu Rady.
4. Uchwały
§ 51.
1. Uchwały, o jakich mowa w § 21 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i 
  opinie, o jakich mowa w § 21 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.   
§ 52.
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt, chyba że
  przepisy   prawa stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
     1) tytuł uchwały,
     2) podstawę prawną,
     3) postanowienia merytoryczne,   
     4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
     5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały ,
     6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
3. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem.
4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez Radcę Prawnego.
§ 53.
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy   
użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy
unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi zapożyczonymi z 
języków obcych i neologizmami.
§ 54.
1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią   
  inaczej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego
  prowadzącego obrady.
§ 55.
1. Wójt ewidencjonuje uchwały w rejestrze uchwał a oryginały uchwał
  przechowuje   wraz z protokołami sesji Rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do
  wiadomości   zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania
§ 56.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 57.
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza   
  oddane   głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując
  z listą radnych   obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym   
  składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 58.
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią
  Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie      
  przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna   z wyłonionym spośród
  siebie przewodniczącym.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób
  głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje
  protokół,   podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do
  protokołu sesji.
§ 59.
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza         
  Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta,            
  a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek         
  najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
  wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący
  rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad
  przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się
kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie      
zamknięcie listy   kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio
  zgodę na piśmie.
§ 60.
1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie
  zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w   
  pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku   
  (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów            
  projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej   
  kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki,
  których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu
  uchwały,   poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku
  poprawek   stosuje się zasadę określoną w § 60 ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą
  poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za
  przyjęciem   uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek
  wniesionych do projektu   uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na   
  czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie
  zachodzi   sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 61
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub
kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż przeciw”.      
Głosów   wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup   
głosujących „za” czy „przeciw”.
§ 62.
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek      
  lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden   głos więcej od sumy
  pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i   wstrzymujących
  się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że            
  przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów   
oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu   
Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi
  wówczas,   gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1   
  ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi
  wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1
  większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
6. Komisje Rady
§ 63.
1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji
  doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§ 64.
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
2.Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 65.
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami
  innych   gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli
  jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie lub Wójtowi.
4. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący
  Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i 
  nakazać złożenie Radzie sprawozdania.
§ 66.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez Radę lub   
zastępca przewodniczącego komisji, wybierany przez członków danej komisji.
§ 67.
Komisje pracują na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy swojego
składu zwoływanych przez Przewodniczących lub zastępców.
§ 68.
1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na
  sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
2. Przepis ust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez
  Radę.
§ 69.
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą      
większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
7. Radni.
§ 70.
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji   
  podpisem na   liście obecności.
2. Radny winien usprawiedliwić swoją nieobecność.
§ 71.
Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż raz w roku.
§ 72.
1. W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego   
  obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu
  upomnienia.
2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim
  umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże się to możliwe.
§ 73.
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z 
  nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego
  zbadania   wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczą-
  cemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna
  umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 74.
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach
związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 75.
1. Rada może odbywać wspólne sesje z Radami innych jednostek samorządu
  terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich      
  wspólnych   spraw.
2. Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek   
  samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub upowa-         
  żnieni Wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu
  terytorialnego.
§ 76.
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki
  samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji
  postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem
  uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
ROZDZIAŁ VI. ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ.
1.Organizacja Komisji Rewizyjnej.
§ 77.
1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego      
  oraz pozostałych członków .
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna
  na   wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 78.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi
jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania,   
jego zadania wykonuje Zastępca.
§ 79.
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w   
  sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz
  poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
  Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o 
  wyłączeniu do Rady, która odwołanie winna rozpatrzyć na najbliższej sesji.
2. Zasady kontroli.
§ 80.
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek   
  organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
        1) legalności,
        2) gospodarności,
        3) rzetelności,
        4) celowości,
        oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych
  podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 81.
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w   
formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 82.
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub   
     obszerny zakres działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu         
     działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego   
     działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli   
   zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 83.
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej      
  planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie   
  objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
§ 84.
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych, a kontrole      
problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 10 dni roboczych.
§ 85.
1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co   
  w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę
  określonych działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub   
  odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym   
  przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli
  kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 86.
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i      
  rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego
  podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według
  kryteriów ustalonych w § 80 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania   
  kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako
  dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin,
  zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia
  kontrolowanych.
3.Tryb kontroli.
§ 87.
1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne
  składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
2. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego   
  członka Komisji Rewizyjnej.
3. Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 5) przeprowadzane są na podstawie pisemnego
  upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego
  kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do
  przeprowadzenia kontroli.
4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać
  kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3.
5. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej może
  przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszego upoważnienia, o którym
  mowa w ust. 3. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje,   
  w których członek Komisji Rewizyjnej poweźmie uzasadnione podejrzenie popeł-
  nienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż 
  niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla
   zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych
   w mieniu komunalnym.
6. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 5, kontrolujący
   jest obowiązany zwrócić się – w najkrótszym możliwym terminie – do   
  Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.
7. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody, lub też odmowy wyrażenia zgody,
   o której mowa w ust. 6, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając
   notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.
§ 88.
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia   
  przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej
  jednostki i Wójta wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta kontrolujący zawiadamia o tym
  Przewodniczącego Rady.
§ 89.
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla   
  prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na
  żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia
  kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń
  kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których
  mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby   
  kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest
  udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w     ust. 3
§ 90.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli.
§ 91.
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 14 dni od daty  jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
  1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
  2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
  3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
  4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
  5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
  6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli   
     wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego
     podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w   
     protokole,
  7) datę i miejsce podpisania protokołu,
  8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu,   
      lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu  usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 92.
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego     podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy –  pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji        Rewizyjnej.
§ 93.
Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników, w terminie 7 dni od daty przedstawienia protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 94.
Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które - w terminie
3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Wójt, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 95.
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy na pierwszej sesji     po sesji absolutoryjnej .
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
         1) terminy odbywania posiedzeń,
         2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
§ 96.
Komisja Rewizyjna składa Radzie roczne sprawozdanie ze swojej działalności.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
§ 97.
1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej
  Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Posiedzenia, nie objęte planem pracy mogą być zwoływane z własnej inicjatywy   
  Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
      1) Przewodniczącego Rady lub
      2) nie mniej niż 5 radnych lub
      3) nie mniej niż 3 członków Komisji Rewizyjnej.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
      1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
      2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub   ekspertów.
4. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz   zaproszone osoby.
5. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być
  podpisany przez Przewodniczącego komisji.
§ 98.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 99.
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt .
§ 100.
1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających  wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia      odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków budżetu gminy,       Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem   podjęcia stosownej uchwały .
§ 101.
1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez     wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z    innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i      
  doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych     kontroli.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych     komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających      kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję   Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji   w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz   unikania zbędnych kontroli.
§ 102.
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
ROZDZIAŁ VII. TRYB PRACY WÓJTA .
§ 103.
Wójt wykonuje:
        1) uchwały Rady,
        2) jemu przypisane zadania i kompetencje,
        3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów      
            obowiązującego prawa - należy do niego,
        4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 104.
Wójt uczestniczy w sesjach Rady
§ 105.
Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenie.
§ 106.
Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 103
- § 105 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta .
ROZDZIAŁ VIII. ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIE PRZEZ OBYWATELI Z DOKUMENTÓW RADY, KOMISJI I WÓJTA.
§ 107.
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 108.
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 109.
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady, w 
  dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są w Sekretariacie      Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.
§ 110.
Realizacja uprawnień określonych w § 107 i 108 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
§ 111.
Uprawnienia określone w § 107 i 108 nie znajdują zastosowania:
     1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw - jawności.
     2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
     3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile       ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
ROZDZIAŁ IX. PRACOWNICY SAMORZĄDOWI.
§ 112.
W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników na następujących stanowiskach:
   1) Kierownika Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich,
   2) Kierownika Referatu Rolnictwa i Gospodarki Gruntami,
   3) Inspektora ds. wojskowych,
   4) Inspektora ds. księgowości budżetowej,
   5) Inspektora ds. organizacyjno-kadrowych,
   6) Inspektora ds. Rady Gminy,
   7) Inspektora ds. rolnictwa i łowiectwa,
   8) Inspektora ds. melioracji i ochrony środowiska,
   9) Podinspektora ds. kultury i ewidencji działalności gospodarczej,
  10) Inspektora ds. wymiaru podatków i opłat.
ROZDZIAŁ X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 113.
Traci moc uchwała nr XVIII/ 108 /96 Rady Gminy z dnia 15 marca 1996 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu Gminy Zaniemyśl, zmienionym uchwałami Rady Gminy : nr XXX / 180 /97 z dnia 7 lipca 1997r., nr II / 5 /98 z dnia 23 listopada 1998r., nr XXII / 141 / 2001 z dnia 29 stycznia 2001r., nr XXV/ 158/ 2001 z dnia 27 sierpnia 2001r.
§ 114.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/mgr Mieczysław Kubiak


Załącznik Nr 1 do Statutu Gminy - Granice terytorialne Gminy - [ pobierz ]

Załącznik Nr 2 do Statutu Gminy - Herb Gminy - [ pobierz ]


UCHWAŁA  Nr IV/36/2003\
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r.

w sprawie : wynagrodzenia Wójta Gminy Zaniemyśl.

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /Dz.U. Nr 142 poz.1591 z 2001 roku ze zm./, art.4 pkt 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorzadowych / Dz.U. Nr 142 poz.1593 z 2001 roku ze zm./ oraz rozporzadzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich /Dz.U. Nr 61 poz.707 z 2000 roku ze zm./ Rada Gminy Zaniemyśl uchwala co następuje:

§ 1

Ustala się miesięczne wynagrodzenie dla Pana Krzysztofa Urbasa - Wójta Gminy Zaniemyśl w wysokości 6.000 zł brutto wg następujących składników:

- zasadnicze                                                          w kwocie    3.200,00 zł

- dodatek funkcyjny                                                w kwocie    1.400,00 zł

- dodatek specjalny w wysokości 20% wynagro-
  dzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego
  łącznie                                                                w kwocie       920,00 zł

- dodatek za staż pracy 15% wynagrodzenia
  zasadniczego                                                       w kwocie       480,00 zł

§ 2

Traci moc uchwała Nr I/6/2002 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 25 listopada 2002r. w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Zaniemyśl.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 26 listopada 2002r.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/mgr Mieczysław Kubiak


Uzasadnienie do uchwały Rady Gminy Nr IV/36/2003 z dnia 27 stycznia 2002r.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002r. /Dz.U. Nr 210 poz.1784 z 2002r./ zmieniającym rozporzadzenie w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach i urzędach marszałkowskich został wprowadzony obowiązkowy składnik wynagrodzenia miesięcznego Wójta w postaci dodatku specjalnego w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Przepisy w/w rozporzadzenia mają zastosowanie od 27 października 2002r.. Toteż dokonano korekty wynagrodzenia miesięcznego Wójta Gminy poprzez wprowadzenie przedmiotowego dodatku w wysokości minimalnej tj. 20%, jednakże nie zwiększając przy tym kwoty brutto wynagrodzenia.

Przewodniczący Rady Gminy

/-/mgr Mieczysław Kubiak