Uchwała Nr XXII/152/2016 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 29 sierpnia 2016r. w sprawie zmiany nazwy i nadania statutu Centrum Usług Wspólnych w Zaniemyślu
UCHWAŁA NR XXII/152/2016
RADY GMINY ZANIEMYŚL
z dnia 29 sierpnia 2016r.
w sprawie zmiany nazwy i nadania statutu Centrum Usług Wspólnych w Zaniemyślu
Na podstawie art. 9 ust. 1, art. 10 a pkt 1, w związku z art. 10 b ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 roku, poz. 446) oraz art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 roku, poz. 885ze zm.), Rada Gminy Zaniemyśl uchwala, co następuje:
§ 1.1. Jednostce budżetowej utworzonej na podstawie uchwały XVI/88/95 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 29 grudnia 1995 roku w sprawie utworzenia Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Oświaty w Zaniemyślu, dostosowując do zapisów art. 10a -10d ustawy o samorządzie gminnym,nadaje się nową nazwę – Centrum Usług Wspólnych w Zaniemyślu, zwanym dalej CUW.
2. Siedzibą CUW jest miejscowość Zaniemyśl.
§ 2. CUW nadaje się statut w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 3. CUW, jako jednostka obsługująca zapewnia obsługę finansową, administracyjną
i organizacyjną jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych, zwanym dalej jednostkami obsługiwanymi, tj. dla:
1) Przedszkola Samorządowego „Kolorowy Świat” w Zaniemyślu, ul. Sienkiewicza 4, 63-020 Zaniemyśl;
2) Szkoły Podstawowej im. R. W. Berwińskiego w Zaniemyślu, ul. Poznańska 28, 63-020 Zaniemyśl;
3) Szkoły Podstawowej w Śnieciskach, ul. Parkowa 3, 63-020 Zaniemyśl;
4) Gimnazjum w Zaniemyślu z siedzibą w Łęknie, ul. Poznańska 12, 63-020 Zaniemyśl.
§ 4. Traci moc Uchwała Nr X/69/99 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 15 listopada 1999 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Oświaty w Zaniemyślu.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.
Przewodnicząca Rady Gminy
(-) Alina Frąckowiak
Załącznik nr 1 do Uchwały nr XXII/152/2016
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 29 sierpnia 2016 roku
STATUT
CENTRUM USŁUG WSPÓLNYCH W ZANIEMYŚLU
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Centrum Usług Wspólnych w Zaniemyślu, zwane dalej „CUW” jest budżetową gminną jednostką organizacyjną, działającą na podstawie:
1) Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
2) Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych;
3) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
4) Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
5) Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
6) Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela;
7) Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy;
8) Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych;
9) Innych obowiązujących przepisów prawa;
10) Niniejszego Statutu.
§ 2.1. Siedziba CUW mieści się w Zaniemyślu przy ul. Średzkiej 9.
2. Działalność CUW jest prowadzona na terenie Gminy Zaniemyśl.
§ 3.1. CUW, jako jednostka obsługująca zapewnia obsługę finansową, administracyjno-organizacyjną jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych, zwanymi dalej jednostkami obsługiwanymi, jak poniżej:
1) Przedszkolu Samorządowemu „Kolorowy Świat” w Zaniemyślu, ul. Sienkiewicza 4, 63-020 Zaniemyśl;
2) Szkole Podstawowej im. R. W. Berwińskiego w Zaniemyślu, ul. Poznańska 28, 63-020 Zaniemyśl;
3) Szkole Podstawowej w Śnieciskach, ul. Parkowa 3, 63-020 Zaniemyśl;
4) Gimnazjum w Zaniemyślu z siedzibą w Łęknie, ul. Poznańska 12, 63-020 Zaniemyśl.
2. UW realizuje zadania własne oraz zlecone przez organ prowadzący..
§ 4.1. CUW używa pieczątki podłużnej o brzmieniu:
„Centrum Usług Wspólnych w Zaniemyślu,
ul. Średzka 9,
63-020 Zaniemyśl”
Treść pieczęci może być uzupełniona o numer telefonu, REGON oraz NIP.
2. CUW używa logo, którego wzór został określony w załączniku do Statutu.
3. Dopuszcza się używanie skróconej nazwy CUW o treści: „CUW”.
Rozdział 2
Zakres działania CUW
§ 5. Obsługa finansowa:
1) Prowadzenie obsługi rachunków bankowych;
2) Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zleconych przez kierowników jednostek obsługiwanych;
3) Prowadzenie kasy;
4) Opracowywanie na wnioski kierowników jednostek obsługiwanych zmian w planach finansowych oraz ich przedkładanie odpowiednim organom;
5) Sporządzanie list wynagrodzeń pracowników jednostek obsługiwanych;
6) Dokonywanie wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń na konta pracowników, dokonywanie rozrachunków z Urzędem Skarbowym (US) i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) z tytułu zaliczek i składek;
7) Ewidencjonowanie danych o zatrudnieniu i wynagrodzeniu;
8) Wystawianie informacji i zaświadczeń dot. wynagrodzeń;
9) Sporządzanie sprawozdań budżetowych, sprawozdań z zakresu operacji finansowych i innych wymaganych przepisami prawa;
10) Sporządzanie kwartalnych i rocznych sprawozdań dla Głównego Urzędu Statystycznego (GUS);
11) Obsługa finansowo-księgowa funduszu socjalnego dla obsługiwanych jednostek;
12) Obsługa finansowo-księgowa działań w zakresie funduszu zdrowotnego dla nauczycieli;
13) Obsługa finansowo-księgowa działań w zakresie dofinansowania dokształcania
i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§ 6. Obsługa administracyjno–organizacyjna:
1) Prowadzenie teczek akt osobowych nauczycieli oraz pracowników obsługi jednostek obsługiwanych;
2) Prowadzenie rejestru faktur wpływających i ich kontrola pod względem formalnym i rachunkowym oraz w zakresie Prawa zamówień publicznych (Pzp) i wydatków strukturalnych;
3) Realizowanie wspólnych i powierzonych w trybie Pzp usługi i dostawy poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, udzielanie zamówień publicznych oraz zawieranie umów na potrzeby jednostek obsługiwanych;
4) Nadzór nad prawidłową realizacją zleconych zakupów, inwestycji i remontów jednostek obsługiwanych;
5) Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majątku obiektów jednostek obsługiwanych;
6) Współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie realizacji rządowych programów pomocowych, w tym rozliczanie przyznanych dotacji;
7) Zakup, przechowywanie i ewidencja druków ścisłego zarachowania;
8) Gromadzenie, przechowywanie i archiwizowanie dokumentacji, w tym dokumentów księgowych, płacowych i kadrowych;
9) Zapewnienie jednostkom obsługiwanym obsługi informatycznej.
§ 7. Realizacja innych zadań będących zadaniami organu prowadzącego, a zleconych do prowadzenia CUW, w szczególności:
1) Sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek obsługiwanych w zakresie spraw finansowych i administracyjnych;
2) Współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie tworzenia właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki w jednostkach obsługiwanych;
3) Prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie systemu informacji oświatowej, w tym prowadzenie bazy danych oświatowych w zakresie zadań przewidzianych dla organu prowadzącego;
4) Sporządzanie i przekazywanie informacji, zestawień i rozliczeń dla uprawnionych podmiotów, w tym dla Wielkopolskiego Kuratorium Oświaty (KO);
5) Organizacja dowozu uczniów (w tym uczniów niepełnosprawnych) do placówek oświatowych;
6) Nadzór nad eksploatacją autobusu szkolnego;
7) Rozliczanie działalności stołówek szkolnych i organizacji żywienia;
8) Obsługa realizacji zadania udzielania stypendiów i zasiłków szkolnych o charakterze socjalnym;
9) Planowanie sieci i obwodów placówek oświatowych;
10) Prowadzenie i koordynowanie czynności prawnych i organizacyjnych związanych z zakładaniem, prowadzeniem, przekształcaniem i likwidacją jednostek obsługiwanych wskazanych w § 3 ust. 1;
11) Przejmowanie dokumentacji likwidowanych jednostek obsługiwanych wskazanych w § 3 ust. 1;
12) Kontrola spełniania obowiązku nauki oraz prowadzenie egzekucji administracyjnej obowiązku szkolnego i nauki;
13) Koordynowanie i nadzorowanie przebiegu rekrutacji dzieci do placówek oświatowych;
14) Weryfikacja projektów arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa i zabezpieczenie środków finansowych w tym zakresie;
15) Weryfikacja aneksów do arkuszy organizacyjnych placówek, zmian organizacyjno-programowych niepowodujących znaczących zmian w budżetach jednostek obsługiwanych;
16) Obsługa administracyjna postępowań egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego;
17) Prowadzenie spraw związanych z powoływaniem komisji konkursowej wyłaniającej kandydatów na dyrektorów jednostek obsługiwanych wskazanych w § 3 ust. 1;
18) Prowadzenie spraw związanych z nagrodami Ministra Edukacji Narodowej, KO i Wójta Gminy Zaniemyśl;
19) Współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie prowadzenia prawidłowej polityki kadrowej;
20) Udzielanie pomoc jednostkom obsługiwanym w przygotowywaniu projektów i programów służących lokalnej oświacie, pozyskiwanie zewnętrznych środków finansowych i ich rozliczanie;
21) Nadzór nad realizacją zadań pokontrolnych uprawnionych organów;
22) Analizowanie uchwał i wniosków rad pedagogicznych oraz rad rodziców dotyczących spraw organizacyjnych i ekonomicznych jednostek obsługiwanych;
23) Dokonywanie analiz ekonomicznych, organizacyjnych, kadrowych dotyczących kosztów i sposobu funkcjonowania oświaty w gminie Zaniemyśl;
24) Zapewnienie jednostkom obsługiwanym obsługi prawnej;
25) Współdziałanie z KO w zakresie organizacji i funkcjonowania oświaty na terenie gminy Zaniemyśl;
26) Współpraca z nauczycielskimi związkami zawodowymi.
§ 8. w ramach wspólnej obsługi CUW wykonuje w całości obowiązki w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych.
Rozdział 3
Zarządzanie i organizacja CUW
§ 9.1. CUW zarządza dyrektor, który reprezentuje je na zewnątrz.
2. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora CUW jest Wójt Gminy Zaniemyśl, który nawiązuje i rozwiązuje z nim stosunek pracy.
3. Dyrektor kieruje jednoosobowo działalnością CUW na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Zaniemyśl.
§ 10.1. Dyrektor CUW jest właściwym do nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami CUW.
2. Dyrektor CUW jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 11. Strukturę organizacyjną, szczegółowe zasady funkcjonowania CUW oraz pozostałe działania w zakresie funkcjonowania CUW jako gminnej jednostki organizacyjnej określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora CUW i zatwierdzony przez Wójta Gminy Zaniemyśl.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa CUW
§ 12. CUW jest jednostką sektora finansów publicznych działającą w formie jednostki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych(Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.).
§ 13.1. Źródłem finansowania działalności CUW są środki z budżetu Gminy.
2. CUW prowadzi działalność na podstawie rocznego planu finansowego z podziałem na jednostki obsługiwane.
3. Mienie CUW jest mieniem komunalnym, w skład którego nie wchodzą składniki mienia jednostek obsługiwanych.
4. Za stan mienia CUW odpowiada dyrektor CUW.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 14. W sprawach nieuregulowanych Statutem zastosowanie mają właściwe przepisy prawa.
§ 15. Zmiany niniejszego Statutu następują w trybie przewidzianym dla jego nadania.
UZASADNIENIE
do uchwały NR XXII/152/2016 Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 29 sierpnia 2016r.
w sprawie zmiany nazwy i nadania statutu Centrum Usług Wspólnych w Zaniemyślu
Podjęcie niniejszej uchwały wynika ze zmian przepisów prawa wprowadzonych ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, która zmienia podstawę prawną funkcjonowania dotychczasowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Oświaty w Zaniemyślu. Przedmiotowa zmiana determinuje konieczność zmiany statutu, a jednocześnie dokonuje się zmiany nazwy jednostki na Centrum Usług Wspólnych W Zaniemyślu, dostosowując zakres działania oraz terminologię do nowych uregulowań.
W związku z powyższym zasadne jest podjęcie niniejszej uchwały.
Wójt
(-) inż. Krzysztof Urbas
sporządziła: M. Tomys