Uchwała Nr III/12/2014 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 29 grudnia 2014r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zaniemyśl
Uchwała NR III/12/2014
Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 29 grudnia 2014 r.
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zaniemyśl
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) oraz art. 226, 227, 228, 229, 230 i 231 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r., poz. 885 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2013r. poz.86 ze zm.) Rada Gminy Zaniemyśl uchwala, co następuje:
§ 1. W uchwale Nr XXXII/244/2013 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 30 grudnia 2013r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zaniemyśl, wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku nr 1 do uchwały pn. „Szczegółowy kształt i zakres danych budżetowych Wieloletniej Prognozy Finansowej” dokonuje się zmian jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały;
2) dołącza się nowe brzmienie objaśnień do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zaniemyśl uwzględniające zmiany dokonane w załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Objaśnienia przyjętych wartości do
Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zaniemyśl
na lata 2014-2020
WSTĘP
Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Zaniemyśl sporządzona została na lata 2014-2020 i umożliwia ona ocenę sytuacji finansowej, kształtowanie się zdolności kredytowej oraz możliwości inwestycyjnych. Zgodnie z art. 227 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r., poz. 885 ze zm.) przedmiotową prognozę należy sporządzić na okres obejmujący rok budżetowy tj. 2014r. oraz co najmniej trzy kolejne lata tzn. do 2017r.. Nie może on być jednak krótszy niż okres na jaki przyjęto limity wydatków na przedsięwzięcia wykazane w załączniku nr 2. W przypadku Gminy Zaniemyśl powyższe limity ustalono do roku 2017. Wydłużenie czasu na jaki została opracowana tj. do 2020r. spowodowane jest okresem na jaki planuje się zaciągnąć zobowiązania wykazane w prognozie kwoty długu, która stanowi część Wieloletniej Prognozy Finansowej.
Sposób prognozowania WPF został podzielony na dwa okresy, w których uwzględniono wysokość prognozowanego poziomu inflacji (wskaźnik wzrostu cen dóbr i usług konsumpcyjnych) i PKB. Poziomy te wraz ze wskaźnikami na lata następne przedstawiają poniższe tabele.
POZIOM INFLACJI
Rok | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
| 2,5% | 2,5% | 2,5% | 2,5% | 2,5% | 2,5% |
POZIOM PKB
Rok | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
| 3,8% | 4,3% | 4,3% | 4,3% | 4,3% | 4,3% |
Dwa okresy prognozy to:
1. rok 2014, przyjęto wartości zgodne z budżetem Gminy Zaniemyśl na ten rok;
2. lata 2015-2020, przyjęto wartości uzyskane poprzez indeksację o poszczególne wskaźniki oraz o korekty merytoryczne.
Wieloletnia Prognoza Finansowa ma charakter kroczący i będzie aktualizowana co najmniej raz w roku przy składaniu projektu budżetu na kolejny rok budżetowy. Jednakże bierze się pod uwagę fakt, iż długi okres prognozowania zwiększa ryzyko błędnego oszacowania przyjętych wartości.
PROGNOZA DOCHODÓW GMINY ZANIEMYŚL
Prognozę dochodów podzielono na prognozę dotyczącą dochodów bieżących i dochodów majątkowych. Wszystkie wymienione kategorie dochodów wybrane zostały na podstawie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Dochody bieżące prognozowano w podziale na:
1. podatki i opłaty lokalne: podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek rolny, podatek leśny, podatek od czynności cywilno-prawnych, podatek od spadków i darowizn, wpływy z karty podatkowej, opłata skarbowa, opłata targowa, opłata za zezwolenia na sprzedaż alkoholu, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pozostałe opłaty;
2. udział w podatkach centralnych: udział w podatku dochodowym od osób fizycznych – PIT, udział w podatku dochodowym od osób prawnych - CIT;
3. subwencje: oświatowa, wyrównawcza, równoważąca;
4. dotacje: na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, na zadania realizowane w drodze porozumień, na zadania własne;
5. pozostałe dochody bieżące: wpływy z usług, odsetki od środków na rachunkach bankowych i inne.
Kategorie dochodów bieżących prognozowano za pomocą wskaźnika inflacji oraz wskaźnika PKB. Posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii wskaźnik. Poza tym poszczególnym kategoriom nadano wagi wskaźnika tzn. waga zmiennej makroekonomicznej oznacza o jaki poziom wskaźnika z danego roku, indeksowana zostanie wartość na rok przyszły. Przykładowo, jeśli dla podatku leśnego przyjęto 10% wagi inflacji, a prognozowana inflacja dla roku 2013 wynosi 2,5%, to wartość podatku leśnego w roku 2013 równa będzie wartości z roku 2012 powiększonej o 10% x 2,5% = 0,25%. A więc prognozowany wzrost dla podatku leśnego w 2013r. wyniesie 0,25%.
Sposób indeksacji za pomocą wag przedstawia poniższy wzór:
W poszczególnych kategoriach nadano następujące wagi:
- podatki i opłaty lokalne – przyjęto waloryzację od 2015r. o 100% inflacji;
- udział w podatkach centralnych:
1. udział w podatku dochodowym od osób fizycznych PIT – od 2015r. przyjęto indeksację o 90% PKB.
2. udział w podatku dochodowym od osób prawnych CIT - od 2015r. przyjęto indeksację o 90% PKB.
- subwencje:
1. oświatowa – od roku 2015 przyjęto indeksację o 100% inflacji.
2. wyrównawcza i równoważąca - zakładając wzrost dochodów podatkowych należy spodziewać się zmniejszenia wartości subwencji, w związku z tym przyjęto indeksację o -100% inflacji.
- dotacje: zarówno na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak i na zadania realizowane w drodze porozumień oraz na zadania własne przyjęto ich indeksację o 100% inflacji;
- pozostałe dochody bieżące – do wpływów z usług, odsetek od środków na rachunkach bankowych oraz innych pozostałych dochodów bieżących przyjęto indeksację o 100% inflacji.
Dochody majątkowe prognozowano w podziale na:
1. dotacje na inwestycje: dotacje z budżetu państwa, pozostałe dotacje na inwestycje;
2. dochody z majątku: sprzedaż mienia, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
Prognozę dochodów o charakterze majątkowym przeprowadzono na podstawie zawartych umów oraz dokonując z Referatem Rolnictwa i Gospodarki Gruntami analizy dochodów ze sprzedaży mienia uzyskiwanych w latach poprzednich. Po stronie dotacji na inwestycje uwzględniono podpisane już umowy na współfinansowanie inwestycji ze środków unijnych.
Uzyskane w powyższy sposób wartości dochodów zsumowano w kategorie dochodów bieżących i majątkowych, a następnie dochodów ogółem. Zestawienie ogólnych kwot przedstawiono w załączniku nr 1.
PROGNOZA WYDATKÓW GMINY ZANIEMYŚL
Prognozę wydatków podzielono na prognozę dotyczącą wydatków bieżących i majątkowych. Wszystkie wymienione kategorie wydatków wybrane zostały na podstawie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
Wydatki bieżące dodatkowo podzielono na poszczególne działy klasyfikacji budżetowej, a wśród nich wyodrębniono wydatki z tytułu wynagrodzeń, składek od nich naliczanych i pozostałych wydatków bieżących. Ponadto w dziale 750 dodatkowo wyodrębniono kategorię wydatków związanych z funkcjonowaniem organów JST, a w dziale 757 wyodrębniono wydatki związane z obsługą zadłużenia.
Przy prognozie wszystkich kategorii wydatków bieżących w latach 2015-2020 przyjęto indeksowanie o 90% inflacji.
Jedynie wydatki związane z obsługą zadłużenia zostały wyliczone zgodnie z harmonogramem spłaty zobowiązań już zaciągniętych oraz planowanych do zaciągnięcia w badanym okresie.
Wydatki majątkowe ujęte w WPF stanowiące przedsięwzięcia o charakterze inwestycyjnym zostały przedstawione także w załączniku nr 2 do uchwały. Ponadto w latach 2014, 2017-2020 ujęto inwestycje, których okres realizacji nie przekroczy jednego roku budżetowego.
WYNIK BUDŻETU I WYNIK NA DZIAŁALNOŚCI BIEŻĄCEJ GMINY ZANIEMYŚL
Wynik budżetu w prognozowanych latach jest powiązany z założeniami przyjętymi do prognozy dochodów i wydatków. Na skutek zapisu w art. 242 ustawy z dnia 29 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r., poz. 885 ze zm.) wynik z działalności bieżącej jest pozycją bardzo istotną, gdyż Rada Gminy nie można uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe od planowanych dochodów bieżących powiększonych o nadwyżkę z lat ubiegłych i wolne środki. Zgodnie z przedstawioną Wieloletnią Prognozą Finansową w całym badanym okresie nie ma zagrożenia naruszenia powyższego zapisu. Podkreślić należy fakt, iż w badanym okresie historycznym relacja wykonanych dochodów bieżących do wykonanych wydatków bieżących także była zgodna z zapisami cytowanej ustawy.
PRZYCHODY GMINY ZANIEMYŚL
W prognozowanych latach po stronie przychodów ujęto środki pochodzące z zaciągniętych oraz planowanych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek. Zaplanowane na lata przyszłe nowe zobowiązania przeznaczone będą w całości na finansowanie planowanych inwestycji. Zgodnie z prognozą planuje się zaciągnąć zobowiązania:
l 2014r. kwota 2.977.173,50 zł – oprocentowanie WIBOR 6M + marża 1,5%;
l 2015r. kwota 2.965.494,00 zł – oprocentowanie WIBOR 6M + marża 1,5%;
l 2016r. kwota 2.699.009,00 zł – oprocentowanie WIBOR 6M + marża 1,5%.
Należy zaznaczyć, że w roku 2014 wprowadzono do WPF wolne środki w łącznej wysokości nieprzekraczającej ich wartości wykazywanej w sprawozdaniu Rb-NDS w roku 2013 (w roku 2013 po stronie przychodów nie wykorzystano w/w środków).
ROZCHODY GMINY ZANIEMYŚL
Po stronie rozchodów w Wieloletniej Prognozie Finansowej przyjęto tylko przepływy związane ze spłatą rat kapitałowych zaciągniętych oraz planowanych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek. Spłaty ostatnich rat kapitałowych zostały zaplanowane na rok 2020.
KWOTA DŁUGU GMINY ZANIEMYŚL
Dług publiczny na koniec roku 2013 wynosi 1.840.546,64 zł i wartość ta stanowi podstawę do wyliczeń kwoty długu ujętej w prognozie.
W poszczególnych latach objętych prognozą planuje się kwoty długu w następujących wartościach:
l 2014r. kwota 3.751.805,64 zł;
l 2015r. kwota 6.006.329,64 zł;
l 2016r. kwota 7.034.140,64 zł;
l 2017r. kwota 5.354.639,64 zł;
l 2018r. kwota 3.555.468,64 zł;
l 2019r. kwota 1.878.592,64 zł;
l 2020r. kwota 0,00 zł.
ŁĄCZNA KWOTA WYŁĄCZEŃ Z ART. 243 UST. 3 PKT 1 UFP
W roku 2014 kwota wyłączeń to wartość 600.241,00 zł, jest to planowana do zaciągnięcia pożyczka w związku z umową zawartą na realizację projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2:
1) pożyczka w Banku Gospodarstwa Krajowego na wyprzedzające finansowanie inwestycji pn. Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla m. Jeziory Małe (II etap) - Łękno - Polwica realizowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w wysokości 600.241,00 zł.
W następnych latach objętych prognozą nie planuje się w/w wyłączeń.
KWOTA WYŁĄCZEŃ Z ART. 243 UST. 3 PKT 1 UFP
W roku 2014 kwota wyłączeń to wartość 600.241,00 zł, jest to planowana do spłaty pożyczka zaciągnięta w związku z umową zawartą na realizację projektu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2:
1) pożyczka w Banku Gospodarstwa Krajowego na wyprzedzające finansowanie inwestycji pn. Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla m. Jeziory Małe (II etap) - Łękno – Polwica realizowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w wysokości 600.241,00 zł.
W następnych latach objętych prognozą nie planuje się w/w wyłączeń.
RELACJA Z ART. 243 USTAWY Z DNIA 27 SIERPNIA 2009r. O FINANSACH PUBLICZNYCH (Dz.U. z 2013r., poz. 885 ze zm.)
Po dokonaniu obliczeń sytuacja finansowa Gminy Zaniemyśl pozwala na spełnienie ustawowych obostrzeń dotyczących zadłużenia.
WYKAZ PRZEDSIĘWZIĘĆ GMINY ZANIEMYŚL NA LATA 2014-2020
W wykazie przedsięwzięć wykazuje się wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r., poz. 885 ze zm.), które obejmują wieloletnie wydatki majątkowe, na realizację jednego projektu tzn. Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Zaniemyśl dla m. Jeziory Małe (II etap) - Łękno - Polwica. Projekt ten realizuje Zakład Gospodarki Komunalnej w Zaniemyślu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Nie wyodrębniono wydatków na programy, projekty lub zadania związane z umowami partnerstwa publiczno-prywatnego. Gmina nie realizuje zadań w oparciu o w/w umowy.
Wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe obejmują wieloletnie wydatki majątkowe, które realizowane będą ze środków własnych Gminy, bez dofinansowania unijnego. Jest to 10 projektów:
- przedsięwzięcie dotyczące „Wniesienia wkładu do Zakładu Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. w Jarocinie”, będzie realizowane w latach 2013-2015 z łącznymi nakładami w wysokości 832.000,00 zł;
- programy dotyczące poprawy jakości i dostępności lokalnych połączeń komunikacyjnych realizowane będą:
o w latach 2013-2014 programy nr 3, 5, 7;
o w latach 2013-2015 program nr 4;
o w latach 2014-2015 programy nr 6;
o w latach 2014-2016 program 8;
o w latach 2015-2016 program 2;
- przedsięwzięcie „Budowa hali widowiskowo-sportowej w Zaniemyślu” realizowane będzie w latach 2005-2016 z łącznymi nakładami finansowymi w kwocie 7.219.152,00 zł;
- przedsięwzięcie związane z „Zagospodarowaniem przestrzeni publicznej poprzez budowę sanitariatów z przebieralniami na terenie miejsca do kąpieli nad jeziorem Raczyńskim w Zaniemyślu” realizowane będzie w latach 2011-2014 z łącznymi nakładami finansowymi w wysokości 158.000,00 zł;
- przedsięwzięcie związane z „Zagospodarowaniem przestrzeni publicznej poprzez rewitalizację Pl. Berwińskiego w Zaniemyślu” realizowane będzie w latach 2014-2016 z łącznymi nakładami finansowymi w wysokości 262.000,00 zł;
- przedsięwzięcie związane z „Remont budynków z wewnętrzną instalacją gazową na Wyspie Edwarda: pawilon hotel, pawilon campingowy, budynek modrzewiowy” realizowane będzie w latach 2014-2015 z łącznymi nakładami finansowymi w wysokości 1.300.000,00 zł.
Ustalone limity zobowiązań dotyczą wszystkich programów obejmujących wieloletnie wydatki majątkowe.
Sporządziła: Skarbnik Gminy
(-) mgr Agnieszka Scheffler
Przewodnicząca Rady Gminy
(-) Alina Frąckowiak
Załącznik nr 1 do uchwały nr III/12/2014 załącznik