Uchwała Nr X/59/2015 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 10 sierpnia 2015r. w sprawie rozpatrzenia wezwania do usuniecia naruszenia prawa z dnia 9 lipca 2015r.
Uchwała Nr X/59/2015
Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 10 sierpnia 2015 r.
w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa z dnia 9 lipca 2015 roku
Na podstawie art. 18 ust. 1 i art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 roku poz. 594 ze zm.) oraz § 21 pkt. 1 Statutu Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003 roku (uchwała nr IV/35/2003 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003 roku) Rada Gminy Zaniemyśl uchwala, co następuje:
§ 1. Stwierdza się, że uchwała Nr VIII/55/2015 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół oraz określenia granic ich obwodów nie narusza obowiązującego prawa.
§ 2. Nie uwzględnia się wezwania Dyrektora Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zaniemyślu Małgorzaty Fertała do usunięcia naruszenia prawa, w związku z uchwaleniem uchwały, określonej w § 1.
§ 3. Odpis uchwały wraz z uzasadnieniem doręcza się Dyrektorowi Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zaniemyślu Małgorzacie Fertała.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Gminy
(-) Alina Frąckowiak
Uzasadnienie do uchwały nr X/59/2015
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 10 sierpnia 2015 roku
w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa z dnia 9 lipca 2015 roku
Uchwałą Nr VIII/55/2015 z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół oraz określenia granic ich obwodów Rada Gminy Zaniemyśl w następstwie rozwiązania Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zaniemyślu wprowadziła zmiany polegające na wskazaniu:
- Szkoły Podstawowej im. Ryszarda Wincentego Berwińskiego w Zaniemyślu oraz
- Gimnazjum w Zaniemyślu.
Podstawą prawną podjęcia uchwały był art. 17 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 roku, Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 roku, poz. 594 ze zm.).
Dyrektor Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zaniemyślu Małgorzata Fertała wezwaniem z dnia 9 lipca 2015 roku (doręczonym dnia 13 lipca 2015 roku) wezwała Radę Gminy Zaniemyśl do usunięcia naruszenia prawa i uchylenia uchwały Nr VIII/55/2015 z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół oraz określenia granic ich obwodów. Zdaniem Wzywającej uchwała narusza art. 17 ust. 1 i 4 w związku z art. 58 ust. 2 ustawy o systemie oświaty. Ponadto Wzywająca stwierdza też że:
- nie zastosowano właściwej procedury prawnej obowiązującej ze względu na zmianę siedziby Gimnazjum, która winna być wdrożona tak samo, jak w przypadku likwidacji szkoły, a więc naruszenie art. 58 i 59 ustawy o systemie oświaty,
- nie podjęto uchwały intencyjnej poprzedzającej zamiar przekształcenia Szkoły,
- nie zawiadomiono o powyższym Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, rodziców i nie zasięgnięto opinii związków zawodowych,
- Gmina Zaniemyśl nie posiada tytułu prawnego do budynku dla Gimnazjum,
- Rada Gminy nie podjęła uchwały co do przeznaczenia budynku dla Gimnazjum,
- budynek znajduje się w miejscowości Łękno a nie w Zaniemyślu,
- budynek nie zapewnia bezpiecznych i higienicznych warunków dla nauczania, wychowania i sprawowania opieki nad uczniami.
W ocenie Rady Gminy Zaniemyśl uchwała Nr VIII/55/2015 z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół oraz określenia granic ich obwodów stanowi konsekwencję prawną uchwały Nr VII/45/2015 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 8 czerwca 2015 roku w sprawie rozwiązania Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zaniemyślu. To oznacza, że przeniesienie Gimnazjum do innego budynku nie unicestwia bytu prawnego Szkoły, gdyż w sensie prawnym Gimnazjum nadal istnieje. W takim przypadku nie mogą mieć zastosowania art. 58 i 59 ustawy o systemie oświaty, ponieważ nie dochodzi do likwidacji szkoły. Prawo nie przewiduje wprost i bezpośrednio trybu postępowania w zakresie zmiany siedziby szkół. Nie oznacza to jednak, że ustawodawca wykluczył w ogóle taką możliwość, ponieważ jest to dopuszczalne. W tym stanie rzeczy uchwała nie narusza art. 17 ust. 1 i 4 ustawy o systemie oświaty, ponieważ nie zmienia granic obwodów szkolnych. Przepis ten jednak stanowi podstawę prawną dla ustalenia sieci szkół oraz określenia granic ich obwodów, a także wskazania adresu placówki. Kompetencje te przypisane są Radzie Gminy a uchwała taka podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym. Wskazana w załączniku uchwały zmiana siedziby (adresu) Szkoły, nie spowodowała modyfikacji polegających na konieczności ustalenia na nowo jej obwodu, który pozostał taki sam jak przed zmianą. Brak jest więc podstaw do rozszerzającej wykładni pojęcia „likwidacji szkoły” i obejmowania tym terminem także przeniesienia siedziby szkoły. Nawet przeniesienie siedziby szkoły do innej miejscowości nie unicestwia bytu prawnego określonej placówki, która w sensie prawnym nadal istnieje. Nie wiąże się to z przeniesieniem uczniów do innej szkoły (art. 59 ust.1 ustawy o systemie oświaty), przekazaniem dokumentacji zlikwidowanej szkoły Organowi prowadzącemu (art. 59 ust. 3 ustawy o systemie oświaty), czy zwolnieniem nauczycieli lub innych pracowników. Dane adresowe związane z nową lokalizacją Szkoły powiązane są z uchwałą w sprawie sieci szkół.
W związku z powyższym nie zachodzi potrzeba prawna podjęcia uchwały intencyjnej, powiadomienia rodziców, ani też Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, czy zasięgania opinii związków zawodowych. Powyższe wynika jednoznacznie z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 listopada 1995 roku sygn. akt SA/Wr1909/95, zgodnie z którym rozwiązanie zespołu szkół, polegające na organizacyjnym usamodzielnieniu jednej z nich bez jednoczesnej zmiany zakresu ich działania nie jest likwidacją szkoły w rozumieniu art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, a w konsekwencji nie jest uzależnione od warunków określonych w tym przepisie. W sprawie niniejszej nie mogą mieć zastosowania przepisy art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, gdyż nie ma mowy o likwidacji szkoły, lecz jedynie o zmianie jej siedziby (adresu) ze znaczącą poprawą warunków nauki i pracy.
W przypadku tytułu prawnego do budynku dla Gimnazjum i jego przeznaczenia stwierdza się, że w dniu 25 maja 2015 roku Rada Gminy Zaniemyśl podjęła uchwałę nr VI/40/2015 w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie w drodze bezprzetargowej, na rzecz Gminy Zaniemyśl kompleksu pałacowego w miejscowości Łękno, stanowiącego własność Powiatu Średzkiego. Nadmienia się, że w tym samym dniu Rada Powiatu Średzkiego podjęła uchwałę nr X/54/2015 w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości położonej w Łęknie gm. Zaniemyśl, oznaczonej jako działki nr: 182, 322, 324. Powyższe skutkuje że Organy wykonawcze Gminy Zaniemyśl i Starostwa Średzkiego dokonały w dniu 30 lipca 2015 roku zawarcia umowy kupna-sprzedaży wyżej określonej nieruchomości. Akt notarialny rozstrzygał będzie o prawie własności Gminy Zaniemyśl budynku dla Gimnazjum.
W przypadku zarzutu nie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków dla nauczania, wychowania i sprawowania opieki nad uczniami Rada Gminy zauważa, że dotychczasowo w przejmowanym budynku mieściła się szkoła, tj. Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Środzie Wielkopolskiej, która jako placówka edukacyjna musiała spełniać wszelkie wymogi przewidziane prawem.
Zauważa się, że nazwę szkoły, w tym przypadku Gimnazjum w Zaniemyślu nie można utożsamiać z adresem placówki. Z wykładni językowej wynika, że przez adres należy rozumieć miasto, wieś, ulicę, osiedle, numer domu (budynku) czy numer lokalu mieszkalnego, tj. miejsce przebywania, działania osoby fizycznej, jednostki organizacyjnej, osoby prawnej. Z załącznika do uchwały wyraźnie wynika, że adresem dla Gimnazjum w Zaniemyślu jest miejscowość Łękno, ul Poznańska 12.
Ponieważ w ocenie Rady Gminy Zaniemyśl uchwała Nr VIII/55/2015 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół oraz określenia granic ich obwodów nie narusza prawa, wyrażone stanowisko w przedmiotowej uchwale jest faktycznie i prawnie uzasadnione. Nadmienia się także, iż odnośna uchwała opublikowana została w dniu 10 lipca 2015 roku w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Wójt
(-) inż. Krzysztof Urbas
sporządziła: B. Jaszkiewicz