Uchwała Nr XIII/87/2015 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 9 listopada 2015r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Zaniemyśl
Uchwała Nr XIII/87/2015
Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 9 listopada 2015 r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Zaniemyśl oraz trybu i zakresu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobierania i wykorzystania udzielonej dotacji
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 roku, poz. 1515 ze zm.), art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 roku Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 1 pkt. 17 ppkt. c ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 7) i art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 357), Rada Gminy Zaniemyśl uchwala co następuje:
§ 1. Uchwała reguluje tryb udzielania i rozliczania dotacji przekazywanych z budżetu Gminy Zaniemyśl oraz tryb i zakres prawidłowości jej pobierania i wykorzystania dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy.
§ 2. Niepubliczne przedszkola otrzymują z budżetu Gminy Zaniemyśl dotację ustalaną według następujących zasad:
1) na każde dziecko w wysokości 75% planowanych w budżecie Gminy wydatków bieżących, ponoszonych w przedszkolu publicznym w przeliczeniu na jedno dziecko, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie stanowiące dochody budżetu Gminy;
2) na dziecko niepełnosprawne w wysokości równej kwocie przewidzianej na dziecko niepełnosprawne przedszkola publicznego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę.
§ 3. 1. Dotacji udziela się na wniosek podmiotu prowadzącego niepublicznie przedszkole na okres jednego roku budżetowego.
2. Wniosek o udzielenie dotacji składa się Wójtowi Gminy Zaniemyśl nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok otrzymania dotacji.
3. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 4. 1. Podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole, przekazuje w terminie do 10 dnia każdego miesiąca informację o faktycznej liczbie dzieci uczęszczających do przedszkola, według stanu na pierwszy dzień miesiąca, na który udzielana jest dotacja.
2. Wzór informacji miesięcznej stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
3. W przypadku uczęszczania do niepublicznego przedszkola dzieci będące mieszkańcami innych gmin, podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole oprócz informacji, o której mowa w ust. 1 przekazuje dane o dzieciach z innych gmin.
4. Wysokość dotacji na dany miesiąc ustalana jest na każde dziecko wykazane we wniosku i przekazywana na rachunek bankowy podany we wniosku.
§ 5. 1. Ostatecznego rozliczenia udzielonej dotacji podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole dokonuje w terminie do 31 stycznia roku następnego na druku stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
2. Rozliczenia dotacji podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole dokonuje na podstawie faktycznej liczby dzieci uczęszczających do placówki.
§ 6. 1. Wójtowi przysługuje prawo kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji.
2. Kontrolę przeprowadza pracownik, upoważniony przez Wójta Gminy.
3. W ramach kontroli, o której mowa w ust. 1 kontrolujący może badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji, w tym dokumentacji finansowej i organizacyjnej.
4. Podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole na żądanie kontrolującego jest zobowiązany dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji oraz udzielić wyjaśnień i informacji w terminie określonym przez kontrolującego.
5. Kontrolujący z przeprowadzonej kontroli sporządza protokół i wystąpienie pokontrolne wskazujące na dokonane ustalenia.
6. Kontrolę, o której mowa w ust. 2 przeprowadza się po uprzednim powiadomieniu podmiotu prowadzącego niepubliczne przedszkole nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.
§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.
§ 8. Traci moc uchwała nr XXXI/236/2013 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 25 listopada 2013 roku w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Zaniemyśl oraz trybu i zakresu przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji.
§ 9. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016r.
Przewodnicząca Rady Gminy
(-) Alina Frąckowiak
Uzasadnienie do Uchwały Nr XIII/87/2015 Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 09 listopada 2015 roku
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Zaniemyśl oraz trybu i zakresu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji.
W związku ze zmianami ustawy o systemie oświaty, dotyczących dotowania przedszkoli niepublicznych, zachodzi konieczność dostosowania uchwał podejmowanych na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, do obowiązujących przepisów. Zgodnie z przytoczonymi na wstępie uchwały, przepisami prawa organem uprawnionym do ustalenia powyższych zasad jest Rada Gminy Zaniemyśl.
Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.
Wójt
(-) inż. Krzysztof Urbas
Sporządził: B. Schwanke
Załącznik nr 1 do uchwały więcej
Załącznik nr 2 do uchwały więcej
Załącznik nr 3 do uchwały więcej