Uchwała Nr XII/72/2015 Rady Gminy Zaniemysl z dnia 26 października 2015r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016
Uchwała NR XII/72/2015
Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 26 października 2015 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 roku poz. 1515.) oraz art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2015 roku poz. 1286.) Rada Gminy Zaniemyśl uchwala co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016, który jako załącznik stanowi integralną część uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy oraz Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2016 roku.
Przewodnicząca Rady Gminy
(-) Alina Frąckowiak
Załącznik do Uchwały Nr XII/72/2015
Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 26 października 2015 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA TERENIE GMINY ZANIEMYŚL NA ROK 2016
Wśród wielu zjawisk społecznych, jakie występują w naszym kraju, problemy związane z alkoholem mają szczególne znaczenie. Nadużywanie alkoholu ma istotny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne jednostki, jak i całych rodzin. Konsekwencje dotykają wszystkie osoby, które żyją i pracują z uzależnionym. Nadużywanie alkoholu powoduje wiele szkód społecznych: zakłócenie bezpieczeństwa publicznego, przestępczość, wypadki samochodowe, przemoc w rodzinie, bezrobocie. Przeciwdziałanie tym zagrożeniom wymaga systematycznej i właściwie zaplanowanej działalności w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Dostrzegając zagrożenie wynikające z powszechnej obecności napojów alkoholowych w życiu codziennym człowieka Rada Gminy Zaniemyśl, realizując zapisy ustawy z dnia 26 października 1982 roku (Dz.U. z 2015 roku, poz. 1286) o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, uchwala Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych funkcjonuje na podstawie ustawy o wychowaniu W trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Swoją działalnością obejmuje obszar Gminy Zaniemyśl. Działalność Komisji ma charakter systematyczny i ciągły. Głównym celem Programu jest zapobieganie uzależnieniu od alkoholu oraz minimalizowanie zagrożeń związanych z uzależnieniem od alkoholu, W szczególności wśród dzieci i młodzieży, a także przeciwdziałanie przemocy W rodzinie. W celu realizacji zadań programowych Komisja podejmuje współpracę z organizacjami i instytucjami działającymi na naszym terenie: szkoły, policja, kościoły, OPS, GOKiR, PZLR „Proximus” oraz sołtysami i pracownikami Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich UG. Współpraca dotyczy także instytucji o zasięgu ponadgminnym: PCPR W Środzie Wlkp., Sąd Rejonowy W Środzie Wlkp., Kurator Sądowy, poradnie leczenia uzależnień i współuzależnień w Środzie Wlkp., Śremie i Poznaniu.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest spójny z Gminnym Programem Przeciwdziałania Narkomanii i Gminnym Programem Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
I
Diagnoza problemów społecznych związanych z uzależnieniem od alkoholu
na podstawie badań przeprowadzonych w 2015r.
Dla określenia kierunków działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz polityki profilaktycznej Gminy Zaniemyśl, Komisja przeprowadziła analizę podejmowanych działań oraz diagnozę problemów i wynikających z niej potrzeb społecznych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Gmina Zaniemyśl liczy ogółem 6620 mieszkańców, z czego 3401 to kobiety, a 3219 to mężczyzni. Z ogólnej liczby mieszkańców 5205 osób jest powyżej 18 roku życia (dane na koniec lipca 2015r). w świetle obowiązującego prawa około 79 % mieszkańców Gminy posiada prawo kupowania i spożywania alkoholu, który mogą nabywać w punktach sprzedaży. Liczbę punktów ustaliła Rada Gminy Zaniemyśl w Uchwale NR III/13/2014 z dnia 29 grudnia 2014r. Ustalony limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) wynosi: 28 - do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz 20 - do spożycia w miejscu sprzedaży. w praktyce ogólna liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia poza miejscem sprzedaży wynosi 17 punktów, w tym 14 posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5% za wyjątkiem piwa, natomiast w miejscu sprzedaży – 12, w tym 7 posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5% za wyjątkiem piwa. Ogólnie wydano 65 zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Na jeden punkt sprzedaży alkoholu przypada średnio 179 dorosłych mieszkańców Gminy. Z powyższych danych można wnioskować, że dostępność mieszkańców do alkoholu jest bardzo duża. Rozmieszczenie stałych punktów sprzedaży na trenie Gminy jest bardzo nierównomierne. Są miejscowości, w których nie ma punktów sprzedaży - należą do nich: Mądre, Pigłowice, Brzostek, Wyszakowo, Płaczki, Winna, Bożydar, Jeziory Małe, Lubonieczek, Luboniec, Polesie, Kępa Wielka, Kępa Mała, Dębice, Majdany. Jednak brak punktów sprzedaży alkoholu w tych miejscowościach nie ma żadnego wpływu na ograniczenie występowania problemów alkoholowych na tym terenie.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w okresie od 01.01.2014r. do 31.12.2014r. rozpatrzyła 14 spraw dotyczących rodzin z problemem alkoholowym.
Spożywanie alkoholu jest najbardziej rozpowszechnionym zachowaniem ryzykownym wśród nastolatków. Konsumpcja alkoholu przez polską młodzież kształtuje się na średnim poziomie w porównaniu z resztą Europy. Około 57% nastolatków przyznaje się do regularnego spożywania alkoholu, 21,7% 15 – latków upiło się w ciągu 30 dni poprzedzających badanie, a tylko 7% to abstynenci. Na uwagę zasługuje także wzrost przyzwolenia dorosłych na spożywanie alkoholu przez osoby niepełnoletnie, przy czym chłopcy są w tym względzie traktowani bardziej liberalnie niż dziewczęta. Przyjmując, że w Europie ok. 5% dorosłych mężczyzn i 1% dorosłych kobiet uzależnia się od alkoholu, liczbę osób uzależnionych w Polsce można szacować na ok. 700 – 900 tysięcy (dane z Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych na lata 2011-2015). Uzależnienie od alkoholu jest zaburzeniem psychicznym i zaburzeniem zachowania, powoduje dezorganizację życia społecznego osób nim dotkniętych i ich rodzin. Istnieje wysoka zależność między uzależnieniem od alkoholu a bezrobociem i ubóstwem, które często powiązane jest ze społecznym wykluczeniem, złymi warunkami zamieszkania, złymi stosunkami międzyludzkimi. Ten problem dotyczy także Gminy Zaniemyśl. Z danych statystycznych OPS za okres od 01.01.2014 do 30.06.2015r. z powodu alkoholizmu z pomocy społecznej skorzystało 11 rodzin (14 osób), a z powodu bezrobocia 103 rodziny (285 osób).
Według informacji przekazanych przez NFZ, w 2009 roku w zakładach lecznictwa odwykowego zarejestrowano 318 290 pacjentów, w tym 247 744 z zaburzeniami spowodowanymi używaniem alkoholu (78%). GKRPA w Zaniemyślu w okresie od 01.01.2014 do 31.12.2014 roku w stosunku do 13 osób wystąpiła z wnioskiem do Sądu Rejonowego w Środzie Wlkp. o zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego. W rodzinach z problemem alkoholowym, w których co najmniej jedna osoba pije w sposób szkodliwy dla niej i dla członków tej rodziny, żyje 3-4 mln osób, w tym 1,5–2 mln dzieci, 2,5 mln osób nadużywających alkoholu oraz 700-900 tys. osób uzależnionych (dane z NPPiRPA). Życie w rodzinie z problemem alkoholowym jest związane zazwyczaj z niższym statusem socjoekonomicznym, chronicznym stresem, ograniczonymi możliwościami zdobywania wykształcenia i kariery zawodowej. Dodatkowo członkowie rodzin z problemem alkoholowym są grupą ryzyka, która jest narażona na przemoc. Oszacowaniu skali zjawiska przemocy w rodzinie służą dane dotyczące realizacji procedury interwencji w przypadkach przemocy w rodzinie „Niebieskie Karty”. W Gminie Zaniemyśl w okresie od 01.01.2014 do 30.06.2015 procedurą „Niebieskiej Karty” objętych było ogółem 17 rodzin, w tym 15 rodzin z powodu nadużywania alkoholu ( dane OPS).
Z danych statystycznych Komendy Powiatowej Policji w Środzie Wlkp. wynika, iż w okresie od 01.01.2014 do 30.06.2015, popełniono na terenie Gminy Zaniemyśl 15 przestępstw, 77 wykroczeń, odnotowano 4 przypadki zakłóceń porządku publicznego, których sprawcy byli pod wpływem alkoholu i narkotyków. Zatrzymano 15 kierowców pod wpływem alkoholu oraz odnotowano 61 przypadków spożywania alkoholu w miejscach publicznych prawnie zabronionych. Łącznie zarejestrowano 172 przestępstwa popełnione pod wpływem alkoholu i narkotyków.
W grupie wielu problemów społecznych, jakie występują w Gminie, problemy związane z alkoholem mają szczególne znaczenie. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż dotyczą różnych sfer życia i powodują wielorakie szkody – społeczne, zdrowotne i ekonomiczne. Rodziny z problemem uzależnienia od alkoholu lub zagrożone uzależnieniem i przemocą w rodzinie wymagają kompleksowego wsparcia w zakresie prawidłowego funkcjonowania społecznego.
Po analizie i podsumowaniu zebranych wyników badań wskazać można główne kierunki działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1. Prowadzenie działalności edukacyjno-informacyjnej z zakresu mechanizmów uzależnień.
2. Uświadamianie mieszkańcom Gminy o konieczności osobistej kontroli ilości i częstości używania alkoholu jako najskuteczniejszej ochrony przed uzależnieniem.
3. Prowadzenie działań zmierzających do przyjmowania odpowiedzialnej postawy społecznej wobec kupowania i używania alkoholu przez nieletnich.
4. Upowszechnianie obowiązującego prawa i dążenie do jego egzekwowania.
5. Upowszechnianie wśród mieszkańców Gminy, poprzez działającą stronę internetową, informacji o pracy, zakresie i miejscu działania Komisji.
Gminny Program zawiera opis podejmowanych zadań, wynikających z analizy potrzeb społecznych. Główne kierunki działania nastawione są na osiąganie następujących celów:
1. Zwiększenie świadomości społeczeństwa w zakresie mechanizmów uzależnień i podejmowania leczenia odwykowego.
2. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
3. Nasilenie działań zmierzających do opóźnienia wieku inicjacji alkoholowej – promować zdrowy styl życia.
4. Upowszechnianie wiedzy z zakresu przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
5. Wspieranie i koordynowanie działalności instytucji, organizacji i osób fizycznych podejmujących zadania wynikające z ustawy.
II
Realizacja obowiązkowych zadań wynikających z art. 4 ustawy.
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych odalkoholu, poprzez:
a/ motywowanie osób do podjęcia leczenia,
b/ udzielenie wsparcia osobom oczekującym na terapię,
c/ wspomaganie osób podejmujących dobrowolne leczenie w czasie oraz po leczeniu,
d/ występowanie z wnioskami do Sądu Rejonowego w Środzie Wlkp. o wydanie orzeczenia w przedmiocie uzależnienia oraz zastosowanie przymusu leczenia odwykowego,
e/ udzielenie podstawowych informacji o mechanizmach uzależnienia i miejscach uzyskania fachowej pomocy,
f/ finansowanie programów psychoterapii uzależnienia dla grup młodzieżowych i osób współuzależnionych,
g/ finansowanie zakupu publikacji o tematyce uzależnień i przemocy do instytucji ogólnodostępnych – ośrodek zdrowia, biblioteka publiczna, biblioteki szkolne,OPS,
h/ zakup materiałów edukacyjnych dla pacjentów i pracowników instytucji pomocowych,
i/ dofinansowanie remontu i adaptacji placówek pomocowych,
j/ prowadzenie i finansowanie punktów konsultacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin,
Wskaźniki (pozyskiwane na potrzeby sprawozdań) |
- ilość udzielonych porad - liczba osób podejmujących dobrowolne leczenie - ilość złożonych wniosków do sądu w sprawie podjęcia przymusowego leczenia - liczba sfinansowanych programów - ilość zakupionych publikacji o tematyce uzależnień |
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychologicznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie we współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, poprzez:
a/ organizowanie i finansowanie zajęć opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych w formach pozaszkolnych, w tym szkolnych grup wolontariatu. Głównym celem działań komisji w 2016 roku będzie organizacja działalności świetlicy opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci z rodzin dotkniętych chorobą alkoholową. Świetlica swym działaniem obejmie wszystkie szkoły z terenu Gminy Zaniemyśl.
b/ organizowanie indywidualnej i grupowej pomocy terapeutycznej (w razie potrzeby) dla dzieci i współuzależnionych dorosłych,
c/ organizowanie spotkań z policją n/t skutków prawnych wykroczeń spowodowanych pod wpływem substancji psychoaktywnych,
d/ świadczenie porad dla osób uzależnionych i współuzależnionych z zakresu pomocy prawnej i leczniczej w ramach punktu informacyjno – konsultacyjnego,
e/ utrzymanie stałej współpracy z kuratorem sądowym i sądem,
f/ występowanie do Sądu Rejonowego w Środzie Wielkopolskiej o ochronę osób doświadczających przemocy w rodzinie z problemem alkoholowym,
g/ finansowanie żywienia dzieci z rodzin, w których występuje problem alkoholowy objętych opieką świetlicy opiekuńczo-wychowawczej,
h/ dofinansowanie wypoczynku (letniego, zimowego) z programem terapeutycznym dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym,
i/ organizowanie i finansowanie lokalnych narad i konferencji w zakresie upowszechniania wiedzy na temat środków psychoaktywnych oraz bezpośrednich
i pośrednich skutków ich zażywania,
j/ udział w realizacji zadań podejmowanych przez Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
k/ finansowanie szkoleń i kursów dla osób prowadzących prace pomocową.
Wskaźniki (pozyskiwane na potrzeby sprawozdań) |
- liczba prowadzonych świetlic - liczba dzieci i młodzieży objętych wsparciem i programem profilaktycznym - liczba rodziców uczestniczących w zajęciach - ilość spotkań z policją – liczba uczestników tych spotkań - ilość udzielanych porad w punkcie konsultacyjno-informacyjnym - liczba prowadzonych postępowań - liczba złożonych wniosków do sądu - liczba dożywianych dzieci objętych opieką świetlicy opiekuńczo-wychowawczej - ilość odbytych konferencji i narad – liczba uczestników - ilość sfinansowanych szkoleń i kursów |
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom, w szczególności dla dzieci i młodzieży, poprzez:
a/ upowszechnianie materiałów edukacyjnych o środkach psychoaktywnych i mechanizmach uzależnień,
b/ merytoryczną i finansową pomoc w realizacji szkolnych programów profilaktycznych,
c/ koordynowanie współpracy profilaktycznej między szkołami,
d/ prowadzenie profilaktycznej strony internetowej zawierającej informacje z zakresu rozpoznawania zagrożeń uzależnieniami i praktycznych wskazówek profilaktycznych,
e/ włączanie się w akcje profilaktyczne organizowane przez media i PARPA,
f/ organizowanie szkoleń dla sprzedawców i pracodawców w zakresie przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi,
g/ upowszechnianie informacji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie i funkcjonowania „Niebieskiej Karty”,
h/ informowanie rodziców, których dzieci piją i upijają się o systemie „Pomarańczowej Linii”,
i/ nawiązanie współpracy z organizatorem kursów na prawo jazdy i organizowanie spotkań z uczestnikami kursów – dostarczanie materiałów szkoleniowych.
Wskaźniki ( pozyskiwane na potrzeby sprawozdań) |
- liczba przeprowadzonych programów (warsztatów) – liczba uczestników - liczba szkoleń dla pracodawców i sprzedawców alkoholu-liczba uczestników - liczba odbiorców materiałów informacyjno-edukacyjnych |
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiazywaniu problemów alkoholowych, poprzez:
a/ organizowanie szkoleń dla nauczycieli i upowszechnianie edukacyjno-wychowawczych programów profilaktycznych,
b/ wspomaganie działalności wiejskich świetlic w zakresie profilaktyki przeciwdziałania alkoholizmowi,
c/ organizacyjne i finansowe wspieranie cyklicznych działań profilaktycznych podejmowanych przez szkoły z terenu Gminy Zaniemyśl,
d/ organizowanie spotkań przedświątecznych dla dzieci i młodzieży uczestniczących w zajęciach świetlicy opiekuńczo-wychowawczej oraz ich rodzin.
Wskaźniki (pozyskiwane na potrzeby sprawozdań) |
- ilość szkoleń dla nauczycieli – liczba uczestników - ilość zorganizowanych programów profilaktycznych - liczba uczestników spotkań przedświątecznych. |
5. Pozostałe zadania, poprzez:
a/ opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu,
b/ przeprowadzanie co najmniej 2 razy w roku kontroli w zakresie:
- zgodności prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z ważnym zezwoleniem,
- przestrzegania warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- przestrzegania warunków i zasad sprzedaży określonych w uchwałach Rady Gminy Zaniemyśl,
c/ stałe analizowanie wyników kontroli i interwencji policji wobec łamania przepisów ustawy,
d/ dokonywanie kontroli właściwego oznakowania punktu sprzedaży alkoholu,
e/ występowanie z wnioskiem o cofnięcie wydanego zezwolenia,
f/ podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów prawa oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Wskaźniki (pozyskiwane na potrzeby sprawozdań) |
- ilość zaopiniowanych wniosków na sprzedaż alkoholu - liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie sprzedaży alkoholu - wyniki kontroli i interwencji policji - wyniki kontroli właściwego oznakowania punktów sprzedaży alkoholu - ilość cofniętych zezwoleń na sprzedaż alkoholu |
III
Organizacja pracy komisji.
1. W skład Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołanej Zarządzeniem nr 67 Wójta Gminy z dnia 08 września 2015 roku wchodzi:
- przewodniczący Komisji,
- sekretarz Komisji,
- członkowie.
2. Pracę Komisji koordynuje Przewodniczący na posiedzeniach, w których uczestniczą wszyscy członkowie.
3. Realizacja zadań odbywa się poprzez zespoły zadaniowe liczące co najmniej 2 członków Komisji
- ds. pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą,
- ds. orzekania w przedmiocie uzależnienia,
- ds. wspierania rodzin podejmujących działania w kierunku leczenia uzależnienia i współuzależnienia,
- ds. wdrażania procedury „Niebieska Karta”,
- ds. przeprowadzania kontroli punktów sprzedaży alkoholu.
4. Przedstawiciel Komisji bierze udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego w ramach przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
5. W celu realizacji swoich zadań programowych Komisja może zatrudniać w ramach umowy – zlecenia osoby, które nie są członkami Komisji.
6. Osobą upoważnioną do zawierania umowy jest Wójt Gminy Zaniemyśl.
IV
Zasady wynagradzania
członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
1. Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zwanej dalej Komisją, przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Komisji, a w szczególności za:
a/ udział w posiedzeniach Komisji, których przedmiotem jest:
- realizacja zadań wynikających z niniejszego programu oraz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- udział w kontrolach placówek handlowych i gastronomicznych w zakresie przestrzegania prawa,
- prowadzenie postępowania w stosunku do osób nadużywających alkoholu (w tym prowadzenie rozmów motywujących do podjęcia leczenia, kierowanie spraw do sądu),
b/ prowadzenie indywidualnego poradnictwa dla osób i rodzin z problemem uzależnienia od alkoholu i przemocy w rodzinie w ramach pełnionego dyżuru zgodnie z harmonogramem ustalonym przez GKRPA,
c/ udział w posiedzeniach grup roboczych Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego d.s. przemocy w rodzinie.
2. Wynagrodzenie, o którym mowa w punkcie 1 wynosi:
- dla Przewodniczącego Komisji – 200,00 zł brutto
- dla sekretarza i członków Komisji – 125,00 zł. brutto.
3. Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 1 wypłaca się członkom Komisji na podstawie podpisanego przez Przewodniczącego Komisji zestawienia odbytych posiedzeń i dyżurów wraz z listami obecności.
4. Członkowi Komisji wykonującemu czynności związane z pracą Komisji wynagrodzenie nie przysługuje, jeżeli czynności te wykonywane są w godzinach pracy i jeżeli za te godziny pracy otrzymuje on wynagrodzenie w ramach stosunku pracy.
5. Członkom Komisji przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów i noclegów z tytułu wyjazdów na szkolenia, kursy, lub wyjazdów poza teren gminy związanych z zadaniami realizowanymi przez Komisję na zasadach obowiązujących – przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, przy czym udział w szkoleniach i wyjazdach nie uważa się za wykonywanie zadań w rozumieniu pkt.1.
Uzasadnienie do uchwały Nr XII/72/2015
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 26 października 2015 roku
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016
Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2015 roku, poz.1286) nakłada na samorząd gminny obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych. Ustawa wskazuje zadania, które winny być realizowane na poziomie gminy. Realizacja tych zadań prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, uchwalanego corocznie przez radę gminy. Gminny program jest częścią strategii rozwiązywania problemów społecznych w gminie.
Z mocy ustawy inicjatorem i koordynatorem realizacji zadań jest Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powoływana przez Wójta Gminy, a przyjęty do realizacji program winien m.in. zawierać zasady wynagradzania jej członków.
W związku z powyższym zachodzi konieczność podjęcia uchwały.
sporządziła: B. Jaszkiewicz
Wójt
(-) inż. Krzysztof Urbas