UCHWAŁA NR XV/114/2004
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku
w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Zaniemyśl.
Na podstawie art.17 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska /Dz.U. z 2001r. Nr 62 poz.627 ze zmianami/, art.14 ust.3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach /Dz.U. z 2001r. Nr 62 poz.628 ze zmianami/ oraz art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zmianami/, Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1
Uchwala się Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami dla Gminy Zaniemyśl, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Jerzy Polega
Uzasadnienie do uchwały Nr XV/114/2004 Rady Gminy Zaniem yśl z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Zaniemyśl.
Wykonując ustawowy obowiązek wynikający z zapisu art.17 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska /Dz.U. z 2001r. Nr 62 poz.627 ze zmianami/ oraz art.14 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach /Dz.U. z 2001r. Nr 62 poz.628 ze zmianami/, zlecono wykonanie projektu programu ochrony środowiska oraz planu gospodarki odpadami dla Gminy Zaniemyśl. Opracowania zostały poddane konsultacjom, w których brali udział m.in. członkowie stałej komisji Rady Gminy, tj. Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, przedstawiciele lokalnej społeczności jak: leśnicy, dyrektorzy szkół, przedsiębiorcy. Ponadto opracowania te zostały opiniowane przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego oraz Zarząd Powiatu Średzkiego. Zgłoszone przez nich uwagi zostały uwzględnione w ostatecznej treści opracowań.
Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami dla Gminy Zaniemyśl odpowiada wymogom stawianym tego typu opracowaniom, wynikającym z ustawowych zapisów, gdyż na podstawie aktualnego stanu środowiska i szczegółowej analizy stanu gospodarki odpadami określone zostały m.in. cele i priorytety ekologiczne, rodzaj i harmonogram działań proekologicznych oraz środki niezbędne do osiągnięcia tych celów, w tym mechanizmy prawno-ekonomiczne i środki finansowe. Wyznaczone cele i kierunki działań, jakie należy podjąć w zakresie ochrony środowiska przedstawione zostały w harmonogramie krótkoterminowym na lata 2004-2008, będącym odzwierciedleniem polityki ekologicznej Gminy. Sporządzone opracowania zgodne są z programami i planami wyższego szczebla oraz polityką ekologiczną państwa.
Uchwalony w takim kształcie Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami dla Gminy Zaniemyśl będzie dokumentem strategicznym, wykorzystywanym przez Wójta Gminy, jako instrument zarządzania środowiskiem. Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały uważa się za uzasadnione.
WÓJT
/-/inż.Krzysztof Urbas
U C H W A Ł A Nr XV / 115 / 2004
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku.
w sprawie: szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zaniemyśl
Na podstawie art.3 ust.2,art.4 i art.6 ust.2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz. U. z 1996r Nr 132 poz.622 ze zmianami/ Rada Gminy uchwala co następuje:
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Uchwała określa zadania Gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku .
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o :
1.nieczystościach ciekłych- rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych
2.odpadach komunalnych- rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach,
3.właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
4.zbiornikach bezodpływowych- rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,
5.uprzątnięciu błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości: właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych,
6.przyłączeniu nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomowa oczyszczalnia ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych: przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych,
Z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach /Dz. U. Nr 62, poz.628 z późn. zm./
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1.odpadach komunalnych- rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,
2.odpadach medycznych- rozumie się przez to odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny,
3.odpadach weterynaryjnych- rozumie się przez to odpady powstające w związku z badaniem, leczeniem zwierząt lub świadczeniem usług weterynaryjnych, a także w związku z prowadzeniem badań naukowych i doświadczeń na zwierzętach,
4.posiadaczu odpadów- rozumie się przez to każdego, kto faktycznie włada odpadami / wytwórcę odpadów, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną/: domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących sie na nieruchomości,
5.wytwórcy odpadów- rozumie się przez to każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów, oraz każdego, kto przeprowadza wstępne przetwarzanie, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów; wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątanie, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej,
6.zbieraniu odpadów- rozumie się przez to każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania.
Rozdział II
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 3
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na częściach nieruchomości służących do użytku publicznego przez:
1.uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości /np. z podwórza, przejść, bram / oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości,
2.uprzątanie / w szczególności zamiatanie, zmywanie, zbieranie itp./ zanieczyszczeń z pomieszczeń i urządzeń budynków wielolokalowych przeznaczonych do wspólnego użytku /w szczególności klatek schodowych, korytarzy itp./ oraz rur spustowych rynnowych z kratkami,
3.niezwłoczne usuwanie odpadów powstałych w wyniku remontu i modernizacji budynków, lokali /np. gruz budowlany /,
4.zabezpieczenie materiałów sypkich magazynowanych na terenie nieruchomości przed rozpylaniem /np. piasek, trociny /.
§ 4
1.Odpady powinny być zbierane selektywnie.
2.Jeżeli na terenie nieruchomości powstają odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych.
3.Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych.
§ 5
1.Naprawy i regulacje pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi mogą odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady będą gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z zasadami utrzymania czystości i porządku w gminach.
2.Zabrania się mycia pojazdów samochodowych oraz wykonywania czynności o których mowa w ust.1 w miejscach publicznych ogólnodostępnych takich jak: ulice, place, chodniki, trawniki, jeziora, cieki wodne itp.
Rozdział III
RODZAJE URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH.
§ 6
1.Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki i kontenery o odpowiedniej pojemności, uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości z zastrzeżeniem ust.2 oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym .
2.Właściciel nieruchomości przed podpisaniem umowy na świadczenie usług wywozu odpadów powinien udostępnić dane /ilość zamieszkujących osób, pow. wykorzystywaną pod działalność gospodarczą , liczbę pracowników itp./ umożliwiające wyposażenie nieruchomości w odpowiednią ilość pojemników.
3.Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach oraz workach foliowych o pojemności, uwzględniającej następujące normy i przy częstotliwości wywozu podanej w § 7:
1.dla budynków mieszkalnych- 20l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 110 l na każdą nieruchomość,
2.dla szkół , wszelkiego typu przedszkoli- 3 l na każdego ucznia i pracownika,
3.dla lokali gastronomicznych i handlowych oraz punktów handlowych poza lokalami- 50 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 80 l na lokal,
4.dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych- pojemnik 80 l na każdych 20 pracowników,
5.dla hoteli, pensjonatów itp.- 20 l na jedno łóżko,
6.dla ogródków działkowych- 20 l na działkę w okresie od marca do października każdego roku,
7.dla działek rekreacyjnych- worki foliowe o poj.110l odpowiednio oznaczone przez przedsiębiorcę, z którym właściciel nieruchomości zawarł umowę o odbieranie odpadów komunalnych, lub pojemniki 110 l na każdą działkę.
4.W przypadkach określonych w ust.3 pkt. 2,3 i 5 należy dodatkowo, na zewnątrz ustawić dostateczną ilość koszy na odpady.
5.Jeżeli przyjęta normatywna objętość pojemników nie wystarcza na przyjęcie zwiększonej ilości odpadów, należy ustawić dodatkowo pojemniki lub zwiększyć częstotliwość wywozu.
6.Odpady powstałe w wyniku remontu i modernizacji lokali, np. gruz, należy gromadzić w specjalnych kontenerach uniemożliwiających pylenie.
7.Pojemniki i inne urządzenia do zbierania odpadów powinny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
8.Zabrania się umieszczania w pojemnikach i kontenerach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego żużla i popiołu, odpadów niebezpiecznych, medycznych oraz spalania odpadów komunalnych.
9.W miejscach publicznych /np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe itp./ odpady komunalne należy gromadzić w koszach ulicznych.
10.Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach odpowiednią ilość koszy na śmieci.
11.Właściciele terenów, na których organizowane są imprezy masowe mają obowiązek zapewnienia dostatecznej ilości pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów, a także szaletów przenośnych.
12.Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów na terenie Gminy w wyznaczonych miejscach ustawione są pojemniki .
13.Do selektywnego gromadzenia odpadów stosowane są pojemniki o następujących ujednoliconych kolorach , i tak :
- niebieskim przeznaczonym na makulaturę,
- żółtym i siatkowym przeznaczonych na tworzywa sztuczne,
- zielonym przeznaczonym na szkło kolorowe
- białym przeznaczonym na szkło białe.
Pojemniki winny posiadać logo lub nazwę przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów i oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów
Rozdział IV
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH LUB NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO .
§ 7
1.Odpady komunalne stałe z nieruchomości należy usuwać zgodnie z zawartą umową na świadczenie usług lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu, lub zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Zaniemyślu ul. Sosnowa 4.
2.Odpady komunalne stałe z nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, należy niezwłocznie usuwać po zakończeniu imprezy.
3.W miejscach publicznych oraz terenach i obiektach użyteczności publicznej kosze na śmieci należy opróżniać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia .
§ 8
1.Właściciel nieruchomości nie skanalizowanej jest zobowiązany do opróżniania zbiorników bezodpływowych /szamb/ z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia. Gdy wystąpią odpowiednie warunki do podłączenia do kanalizacji należy przyłączyć nieruchomość do kanalizacji w terminie 6 m-cy od dnia wystąpienia takich warunków.
2.Przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.
§ 9
Właściciele nieruchomości przy zlecaniu wywozu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych ciekłych zobowiązani są do korzystania wyłącznie z usług podmiotu uprawnionego.
§10
Właściciele nieruchomości mogą wywozić odpady komunalne stałe własnym transportem przystosowanym do warunków przewozu odpadów komunalnych na międzygminne składowisko odpadów w Mateuszewie.
§ 11
Właściciele nieruchomości na żądanie uprawnionego przedstawiciela Urzędu Gminy zobowiązani są do okazania dowodów dokonywania wywozu odpadów komunalnych ciekłych z nieruchomości przez uprawnione podmioty.
§ 12
Właściciele nieruchomości na żądanie uprawnionego przedstawiciela Urzędu Gminy zobowiązani są do okazania dowodów /rachunków/ dokonywania wywozu odpadów komunalnych stałych przez uprawnione podmioty. Przy dokonywaniu wywozu odpadów komunalnych stałych własnymi środkami zobowiązani są do okazania dowodów uiszczenia opłaty za przyjęcie odpadów na składowisko.
§ 13
1.W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje obowiązkowego korzystania z usług podmiotu uprawnionego lub uiszczenia opłaty za przyjęcie odpadów na składowisko Gmina wymierzy opłatę miesięczną od każdej zamieszkałej w nieruchomości osoby.
2.W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje obowiązkowego korzystania z usług podmiotu uprawnionego do wywozu odpadów komunalnych ciekłych Gmina wymierzy opłatę miesięczną wg ryczałtu na podstawie obowiązujących norm / Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002r w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody. /Dz. U. Nr 8/.
3.Rada Gminy ustali na podstawie odrębnej uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za czynności określone w ust.1 i 2.
Rozdział V
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU
§ 14
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.
§ 15
1.Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, a w szczególności psy, należy:
1.zarejestrowanie psa,
2.wyposażenie psa w obrożę ze znakiem indentyfikacyjnym posiadacza,
3.prowadzenie psa na uwięzi, z zastrzeżeniem ust.2; a pies rasy uznawanej za agresywną lub pies w inny sposób zagrażający otoczeniu dodatkowo winien mieć nałożony kaganiec,
4.stały dozór nad psami i innymi zwierzętami domowymi z zastrzeżeniem ust.3,
5.nie wprowadzanie psów i innych zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, jak schroniska, lecznice, wystawy itp.; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów-przewodników,
6.nie wprowadzanie psów i innych zwierząt na teren placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk oraz tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych przepisów,
7.usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta w obiektach i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów- przewodników
2.Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w sytuacji, gdy posiadacz ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
3.Zwolnienie psów ze smyczy i stałego dozoru jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości należycie ogrodzonej, tj. w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, oraz odpowiednio oznakowanej tabliczką .
§ 16
1.Osoby utrzymujące psa zobowiązane są do jego zarejestrowania i oznakowania w terminie 30 dni od wejścia w posiadanie psa dorosłego, oraz w okresie 4-mcy od jego narodzin w przypadku szczeniąt.
2.Osoba utrzymująca psa ma obowiązek jego wyrejestrowania w terminie 30 dni od dnia utraty posiadania psa.
Rozdział VI
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM TAKŻE ZAKAZU ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH.
§ 17
1.Chów zwierząt na terenie gminy może być prowadzony pod warunkiem, że zwierzęta nie będą powodować uciążliwości dla ludzi i otoczenia, a powstające odpady będą systematycznie usuwane i nie będą powodowały zanieczyszczenia nieruchomości i wód oraz będą przestrzegane przepisy sanitarno- epidemiologiczne i weterynaryjne.
2.Pszczoły winny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 5 m od granicy nieruchomości- w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich. Zabrania się trzymania uli w terenach otwartych w promieniu 100m od szkól, placówek oświatowych, kulturalnych, budynków użyteczności publicznej
Rozdział VII
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZAZJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA.
§ 18
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do przeprowadzenia co najmniej raz w roku deratyzacji na terenie nieruchomości.
§ 19
Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji na terenie gminy ustala Wójt Gminy Zaniemyśl z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, podając w obwieszczeniach: obszar deratyzacji, termin jej przeprowadzenia oraz obowiązki właścicieli nieruchomości i mieszkańców.
Rozdział VIII
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 20
Naruszenie przepisów uchwały podlega karom przewidzianym w art.77,117 i 145 Kodeksu Wykroczeń.
§ 21
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.
§ 22
Traci moc uchwała nr XXX/187/97 Rady Gminy w Zaniemyślu z dnia 7 lipca 1997r w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie.
§ 23
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego oraz podlega podaniu do publicznej wiadomości poprzez rozplakatowanie oraz wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy i sołectwach.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Jerzy Polega
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr XV / 115 / 2004 Rady Gminy Zaniemyślz dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie: szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zaniemyśl.
Postępowanie z odpadami komunalnymi oraz nieczystościami ciekłymi winno być prowadzone według ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W poszczególnych rozdziałach doprecyzowano wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz uszczegółowiono sposób pozbywania się odpadów.
Harmonogram zadań krótkoterminowych dla powiatu średzkiego również zobowiązuje Rady Gmin do opracowania w 2004r. nowego regulaminu porządku i czystości w gminach uwzględniających selektywne gromadzenie odpadów.
Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.
Wójt Gminy
/-/ inż. Krzysztof Urbas
Sporz.M.Górska
UCHWAŁA NR XV/116/2004
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku
w sprawie Strategii rozwoju Gminy Zaniemyśl na lata 2004-2015.
Na Podstawie art.7 ust.1 oraz art.18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorzadzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zmianami/ Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1
Przyjmuje się "Strategię rozwoju Gminy Zaniemyśl na lata 2004-2015", stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Jerzy Polega
Uzasadnienie do uchwały Nr XV/116/2004 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie Strategii rozwoju Gminy Zaniemyśl na lata 2004-2015.
Strategia rozwoju Gminy Zaniemyśl jest dokumentem planistycznym, określającym misję oraz cele i kierunki rozwoju Gminy w różnych obszarach życia lokalnej społeczności. Określa ona obecnej Radzie Gminy, jak i następnych organów stanowiących, przyjęty 10-letni okres jej realizacji. Przedstawiony dokument jest podstawą do opracowania programów operacyjnych a także do prac nad strategiami tematyczn ymi. Planowane priorytety i cele są zgodne z wcześniej już określonymi programami w Gminie, gdyż twórcy strategii chcieli zachować ich ciągłość i jednolitość. Przyjmując niniejszą Strategię i realizując założone w niej cele strategiczne Gmin a Zaniemyśl będzie dążyć do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju z korzyścią dla całej społeczności lokalnej. Niniejszy dokument stanowi koncepcję świadomego dążenia Gminy do uporządkowania działań w celu osiągnięcia sukcesu społecznego i gospodarczego. Ponadto daje on również podstawy do opracowania wieloletniego planu inwestycyjnego, jako drogowskazu dla obecnych, jak i przyszłych władz gminnych.
WÓJT
/-/inż.Krzysztof Urbas
UCHWAŁA NR XV/117/2004
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku
w sprawie Statutu Biblioteki Publicznej Gminy Zaniemyśl.
Na podstawie art.7 ust.1 pky 9 i art.40 ust.2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zmianami/ oraz art.13 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej /Dz.U. z 2001r. Nr 123 poz.13 ze zmianami/ uchwala się co następuje:
§ 1
Uchwala się Statut Biblioteki Publicznej Gminy Zaniemyśl stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała Nr XI/77/91 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 3 października 1991r. w sprawie Statutu Biblioteki Publicznej Gminy Zaniemyśl.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy oraz Kierownikowi Biblioteki Publicznej.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Jerzy Polega
STATUT BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ GMINY ZANIEMYŚL
I.Przepisy ogólne
§ 1
1.Biblioteka Publiczna Gminy Zaniemyśl jest gminną instytucją kultury, działającą na podstawie:
a/ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach /Dz.U. z 1997r. Nr 85 poz.539 ze zmianami/,
b/ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zmianami/,
c/ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej /dz.U. z 2001r. Nr 123 poz.13 ze zmianami/,
d/niniejszego statutu,
e/wpisu do gminnego rejestru kultury.
2.Organizatorem Biblioteki Publicznej jest Samorząd Gminy Zaniemyśl.
§ 2
Siedzibą Biblioteki Publicznej jest Zaniemyśl, a terenem działania obszar Gminy Zaniemyśl.
§ 3
1.Bezpośredni nadzór nad Biblioteką sprawuje Wójt Gminy Zaniemyśl.
2.Biblioteka korzysta z pomocy fachowej Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu oraz Biblioteki Powiatowej w Środzie Wlkp.
§ 4
Biblioteka używa pieczęci podłużnej i okrągłej z nazwą biblioteki w pełnym jej brzmieniu: Biblioteka Publiczna Gminy Zaniemyśl.
II.Cele i zadania Biblioteki
§ 5
Biblioteka służy zaspokajaniu potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych mieszkańców Gminy Zaniemyśl.
§ 6
Do szczegółowego zakresu działania Biblioteki Publicznej należy:
1.gromadzenie i opracowanie materiałów bibliotecznych służących rozwijaniu czytelnictwa oraz zaspakajaniu potrzeb informacyjnych, edukacyjnych i samokształceniowych,
2.pełnienie funkcji ośrodka informacji biblioteczno-bibliograficznej, a zwłaszcza zbieranie materiałów dokumentujących dorobek kulturalny, naukowy i gospodarczy regionu,
3.udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie na zewnątrz, prowadzenie wymiany międzybibliotecznej z uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży oraz ludzi chorych i niepełnosprawnych,
4.tworzenie i udostępnianie zbiorów własnych i komputerowych baz danych:katalogowych, bibliograficznych i faktograficznych,
5.sprawowanie nadzoru nad punktami bibliotecznymi, czytelnią i wypożyczalnią dla dorosłych, organizowanie szkoleń i wymiana doświadczeń bibliotekarskich, czuwanie nad prawidłowym realizowaniem zadań statutowych,
6.organizowanie form pracy z czytelnikiem służącym popularyzacji nauki i kultury,
7.współdziałanie z bibliotekami innych sieci, instytucji i organizacjami w zakresie czytelnictwa i zaspokajaniu potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczności gminy.
§ 7
Biblioteka może podejmować inne działania wynikające z potrzeb środowiska oraz realizacji założeń ogólnokrajowej polityki kulturalnej.
III.Organy Biblioteki i jej organizacja
§ 8
1.Organem zarządzającym Biblioteką jest Kierownik, który kieruje jej działalnością, reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz i jest za nią odpowiedzialny.
2.Kierownika powołuje i odwołuje Wójt Gminy Zaniemyśl.
§ 9
1.W Bibliotece zatrudnia się pracowników działalności podstawowej oraz obsługi. W miarę potrzeby mogą być zatrudnieni specjaliści innych zawodów związanych z działalnością biblioteczną.
2.Pracowników Biblioteki zatrudnia i zwalnia Kierownik Biblioteki.
§ 10
Kierownik i pracownicy Biblioteki powinni posiadać kwalifikacje odpowiednie do zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji określonych w odrębnych przepisach.
§ 11
Wynagrodzenia pracowników Biblioteki określone są na podstawie przepisów prawa obowiązujących dla bibliotek publicznych jako instytucji kultury.
§ 12
Biblioteka może prowadzić wypożyczalnię, czytelnię, oddział dla dzieci, filie i punkty biblioteczne - powoływane, znoszone i przekształcane w miarę istniejących potrzeb.
§ 13
Szczegółową organizację wewnętrzną Biblioteki oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych ustala kierownik w regulaminie organizacyjnym.
§ 14
Przy Bibliotece, jej filiach mogą działać Koła Przyjaciół Biblioteki, rady społeczne powoływane na podstawie obowiązujących przepisów prawnych.
IV.Gospodarka Finansowa Biblioteki
§ 15
Biblioteka prowadzi w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury.
§ 16
Biblioteka jest finansowana z budżetu gminy. Budżet Biblioteki może być wzbogacony środkami przekazanymi na działalność biblioteczną w formie fundacji, dotacji celowych i darowizn wnoszonych przez osoby prawne i fizyczne a także dochodami własnymi.
§ 17
Biblioteka może w granicach obowiązujących przepisów pobierać opłaty za usługi i wydawnictwa, a wpływy przeznaczyć na cele statutowe.
§ 18
Biblioteka może prowadzić działalność gospodarczą według zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności Biblioteki służy realizacji celów statutowych.
V.Postanowienia końcowe
§ 19
Zmiany w niniejszym statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
UCHWAŁA NR XV/118/2004
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku
w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt 9 lit. e i art.58 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zmianami/ Rada Gminy Zaniemyśl uchwala co następuje:
§ 1
Postanawia się zaciągnąć w roku budżetowym 2004 długoterminową pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu na dofinansowanie zadania:
"kanalizacja sanitarna V etap Zaniemyśla"
w kwocie 460.000,-zł
słownie: czterysta sześćdziesiąt tysięcy złotych.
§ 2
Spłata pożyczki następować będzie z dochodów budżetu gminy po uwzględnieniu w planach budżetowych w latach obejmujących spłatę.
§ 3
Upoważnia się Wójta Gminy do zawarcia umowy pożyczki oraz zaciągnięcia zobowiązań wekslowych w celu zabezpieczenia umowy pożyczki zgodnie z warunkami określonymi w tej umowie.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Jerzy Polega
Uzasadnienie do uchwały Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
W budżecie na 2004 rok ujęto zadanie inwestycyjne p.n.:
"kanalizacja sanitarna V etap Zaniemyśla"
Wartość tego zadania określona została na kwotę 937.072,-zł. Na sfinansowanie zabezpieczono środki z następujących źródeł:
-budżet gminy 12.806 zł
-pożyczka z WFOŚiGW w Poznaniu 460.000 zł
-unijny fun dusz SAPARD 466.266 zł.
WÓJT
/-/inż.Krzysztof Urbas
U C H W A Ł A Nr. XV/119/ 2004r.
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku
w sprawie: zmiany uchwały nr. XII/100/2004 r Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 9 lutego 2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Zaniemyśl na rok 2004.
Na podstawie art 18 ust 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 roku .Nr.142 poz.1591 ze zmianami), oraz art.124 ust.1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r Nr. 15 poz.148 ze zmianami ) Rada Gminy Zaniemyśl uchwala co następuje:
§ 1- w uchwale Nr. XII/100/2004r Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 9 lutego 2004 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Zaniemyśl, zmienionej uchwałą nr. XIII/104/2004 r Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 15 marca w 2004r, zarządzeniem nr, 76 Wójta Gminy Zaniemyśl z dnia 19 kwietnia 2004r oraz zarządzeniem nr. 87 Wójta Gminy Zaniemyśl z dnia 19 maja 2004 roku
wprowadza się następujące zmiany:
w §1 ust.1 - zmniejsza się dochody budżetu gminy Zaniemyśl o kwotę 132.240zł
i po zmianie wynoszą 11.229.812 zł
w tym: - dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej zwiększono o 48.820 zł i po zmianie wynoszą - 768.787 zł
(zgodnie z załącznikiem nr 1 i 3 do uchwały)
ust.2 - zmniejsza się wydatki budżetu gminy Zaniemyśl o kwotę 138.240 zł
i po zmianie wynoszą 11.602.312 zł
w tym:- wydatki na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej zwiększono o 48.820 zł i po zmianie wynoszą - 768.787 zł
(zgodnie z załącznikiem nr 2 i 3 do uchwały)
§ 2 - w § 2 zmiany w źródłach finansowania deficytu budżetu przedstawiono w załączniku nr. 4 do uchwały.
§ 3 - zmienia się postanowienia § 4 w części dotyczącej planu przychodów i wydatków zakładów budżetowych:
przychody - zwiększa się o kwotę 196.345 zł tj. do kwoty 1.840.517 zł
wydatki - zwiększa się o kwotę 196.345 zł tj. do kwoty 1.832.796zł
( zgodnie z załącznikiem nr. 5 do uchwały)
§ 4 - w § 6 zmiany w wykazie zadań - wieloletnie programy inwestycyjne - przedstawiono w załączniku nr. 6 do uchwały
§ 5 - wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 6 - uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Gminy
/-/mgr Mieczysław Kubiak
U z a s a d n i e n i e
do uchwały Rady Gminy z dnia 28 czerwca 2004 roku
Przeprowadzone zmiany w budżecie dotyczą: zwiększenia budżetu o kwoty przyznanych dotacji na zadania zlecone, o większe dochody własne w dziale 010, 801, 900, zwiększenia budżet u o wolne środki , zmniejszenia wielkości pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, zmniejszenia wielkości źródeł finansowania inwestycji po przeprowadzonych przetargach oraz dokonano przeniesień w planie wydatków.
Dz. 010- Rolnictwo i Łowiectwo - dochody i wydatki - rozdział 01009 - w wyniku zatrudnienia 4 osób do prac na rowach melioracyjnych, których wynagrodzenie wraz z pochodnymi będzie refundowane przez Powiatowe Biuro Pracy, zwiększono plan budżetu o kwotę 23.680 zł, którą po stronie dochodów ujęto w § 0970 a po stronie wydatków w paragrafach od 4010 do 4120.
- rozdział 01010 – zaplanowano środki na opłacenie aktualizacji kosztorysu inwestorskiego na wykonanie sieci wodociągowej we wsiach Majdany, Zwola, Kępa Mała i Wielka, Potachy – 2.700 zł
W wyniku otrzymania promesy z AR i MR i rozstrzygnięcia przetargu w miesiącu czerwcu na wykonanie modernizacji i rozbudowy stacji uzdatniania wody we wsi Czarnotki, zmieniono źródła finansowania tej inwestycji. Zmniejszono wielkość planowanych środków unijnych z funduszu SAPARD o kwotę 30.326 zł, oraz planowane dofinansowanie z budżetu zastąpiono środkami z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 183.480 zł. Po zmianie źródła finansowania zadania to:
-Fundusz unijny SAPARD – 302.156 zł.
-Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - 308.867 zł.
Zmiany w źródłach finansowania inwestycji j/w wykazano w załączniku o wydatkach na wieloletnie programy inwestycyjne.
Dz. 600 - Transport i Łączność - dochody i wydatki - w rozdziale 60016 zmniejszono wielkość zaplanowanych środków finansowych z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na dofinansowanie prac związanych z ochroną, rekultywacją i poprawą jakości gruntów rolnych o 46.000 zł. Kwotę tą w budżecie ujęto w § 6260 a po stronie wydatków w § 6050
Dz. 750 – Administracja publiczna – wydatki - rozdział 75023 – w planie wydatków przeniesiono kwotę 266 zł tj. do wielkości poniesionych kosztów delegacji zagranicznej.
Dz.751 – Urzędy Naczelnych Organów Władzy Państwowej, Kontroli i Ochrony Prawa Oraz Sądownictwa
dochody i wydatki – rozdział 75113 – pismem Krajowego Biura Wyborczego w Koninie nr. DKN – 980 – 8/04 z dnia 31 maja br. przyznano dotację na wypłatę diet dla członków obwodowych komisji wyborczych w kwocie 5040 zł. Kwotę tą ujęto w budżecie po stronie dochodów w §2010 a po stronie wydatków w § 3030
Dz.754 – Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa - wydatki – rozdział 75412 w ramach przeniesień w planie wydatków wprowadzono plan na pokrycie kosztów delegacji w kwocie 16 zł.
Dz. 801- Oświata i wychowanie - dochody i wydatki - pismem Wojewody Wielkopolskiego nr. FB.I-5.3011-208/04, i nr. FB.I – 3.3011-254/04 z dnia 20 i 23 maja br przyznano dotację w kwocie 2.915 zł na sfinansowanie wyprawki szkolnej, przyznawanej jako zasiłek losowy w formie rzeczowej, obejmującej podręczniki szkolne o wartości do 100 zł – dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2004/2005.
Dotację j/w w budżecie po stronie dochodów ujęto w rozdziale 80101 § 2030 a po stronie wydatków w § 3240.
Zwiększono wielkość planowanych dochodów z czynszów za mieszkania i wynajem pomieszczeń ujętych w rozdziale j/w o kwotę 10.651 zł z przeznaczeniem na opłacenie kosztów utrzymania obiektów oświatowych.
Ponadto dokonano przeniesień w planie wydatków o 10.034 zł wg. potrzeb.
Dz. 852- Pomoc Społeczna - zwiększono plan dochodów i wydatków o przyznane dotacje w tym:
- rozdział 85212 -pismem Wojewody Wielkopolskiego nr. FB. I-5.3011-220/04 z dnia 26 maja br. przyznano dotację na wypłaty dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu podjęcia nauki w szkole poza miejscem zamieszkania ( przysługuje matce lub ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu albo opiekunowi faktycznemu dziecka lub osobie uczącej się) w wysokości 8.385 zł
Dotację w budżecie po stronie dochodów ujęto w § 2010, po stronie wydatków w § 3110
- rozdział 85278– pismem Wojewody Wielkopolskiego nr. FB. I-7.3011-165/04 z dnia 27 maja br. przyznano środki przeznaczone na pomoc pieniężną dla rolników poszkodowanych w wyniku klęski suszy w 2003 roku w wysokości 35 395 zł.
Dotację w budżecie po stronie dochodów ujęto w § 2010 a po stronie wydatków w § 3110
Kwoty te ujęto w planie zadań zleconych tj. w załączniku nr. 3 do uchwały.
Ponadto dokonano przeniesień w planie wydatków o kwotę 3.704 zł wg. potrzeb
Dz. 854 - Edukacyjna Opieka Wychowawcza - dochody i wydatki –rozdział 85495 - w wyniku otrzymania promesy z AR i MR i rozstrzygnięcia przetargu w miesiącu czerwcu br. na wykonanie szlaku pieszego i ścieżki rowerowej dla ruchu turystycznego przy jeziorze Raczyńskim , którego koszt będzie wynosił 169.748 zł, zmieniono źródła finansowania tego zadania a mianowicie:
- zmniejszono wielkość planowanych środków unijnych o 49.790 zł
- zmniejszono wielkość planowanego dofinansowania z budżetu o 44.461 zł.
Po zmianie finansowanie będzie wynosiło : 80.210 zł z funduszu SAPARD i z budżetu gminy 89.539 zł.
Zmiany w źródłach finansowania inwestycji j/w wykazano w załączniku o wydatkach na wieloletnie programy inwestycyjne.
Ponadto w dziale tym dokonano przeniesień w planie wydatków na ogólną kwotę 577 zł wg, potrzeb.
Dz. 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - dochody i wydatki- rozdział 90001 – w wyniku otrzymania promesy z AR i MR i rozstrzygnięcia przetargu w miesiącu czerwcu na wykonanie V etapu sieci kanalizacji sanitarnej w Zaniemyślu , zmniejszono wielkość planowanych środków unijnych z funduszu SAPARD o kwotę 104.644 zł, oraz kwotę dofinansowania z budżetu w wysokości 112.104 zł w tym: 94.000 zł dotyczy wielkości pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ( planowano 554.000 zł a będzie 460.000 zł)
Zmiany w źródłach finansowania inwestycji j/w wykazano w załączniku o wydatkach na wieloletnie programy inwestycyjne
O kwotę 94.000 zł skorygowano załącznik nr. 4 o sfinansowaniu deficytu budżetu.
Pismem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umorzono kwotę 30.000 zł tj. 30% pożyczki zaciągniętej w 2000 roku na dofinansowanie remontu i oczyszczalni ścieków w Łeknie. Umorzoną kwotę przeznacza się na dofinansowanie podłączeń nieruchomości do kanalizacji sanitarnej w Zaniemyślu, które wykonywać będzie Zakład Gospodarki Komunalnej.
O kwotę tą zwiększono przychody wykazane w załączniku nr. 4 o sfinansowaniu deficytu budżetu. Zwiększono wielkość dotacji na zadania inwestycyjne ujęte w rozdziale 90017§ 6210 o kwotę 196.345 zł. , głównie na wykonanie podłączeń nieruchomości do sieci kanalizacji sanitarnej.
Zmieniono także załącznik nr.5 o przychodach i wydatkach zakładu budżetowego.
W wyniku zatrudnienia 4 osób z Powiatowego Biura Pracy do prac interwencyjnych, zwiększono plan budżetu o kwotę 11.850 zł, którą po stronie dochodów ujęto w rozdziale 90095 § 0970 a po stronie wydatków w paragrafach od 4010 do 4120.
W rozdziale tym dokonano przeniesień w planie wydatków wg. potrzeb.
Dz. 926 – Kultura fizyczna i sport – wydatki – rozdział 92695 - zwiększa się plan wydatków o kwotę 135.000 zł, która zostanie przeznaczona na opracowanie dokumentacji na budowę sali widowiskowo – sportowej. Wykonawca zostanie wybrany w drodze konkursu.
Sporządziła.
Czesława Niemir
WÓJT
inż.KrzysztofUrbas
UCHWAŁA NR XV/ 120 /2004
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku
w sprawie: planu pracy Komisji Rewizyjnej na III i IV kwartał 2004 roku oraz I kwartał 2005 roku.
Na podstawie art.18a ust.4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zmianami/ oraz § 83 ust.1 i § 95 Statutu Gminy Zaniemyśl /Dz.U.W.W. z 2003r. Nr 34 poz.647/ Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się następujący plan pracy Komisji Rewizyjnej na III i IV kwartał 2004 roku oraz I kwartał 2005r.:
III kwartał 2004r.:
1.Sprawdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych za 2003 rok.
2. Analiza Zarządzeń Wójta i ich realizacja.
IV kwartał 2004r.:
1. Sprawdzenie rozliczenia imprez Spotkania Country i Zaniemyskich Bitew Morskich.
2. Analiza przebiegu inwestycji prowadzonych przez Zakład Gospodarki Komunalnej.
I kwartał 2005r.:
1. Analiza sprzedaży mienia komunalnego w 2004 roku.
2. Kontrola zgodności procedur przetargowych z obowiązującymi przepisami za 2004 rok.
3. Kontrola wykonania budżetu za 2004 rok do absolutorium.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Jerzy Polega
UCHWAŁA NR XV/121/2004
Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku
w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Zaniemyśl.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zmianami/, art.4 pkt 1 ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych /Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1593 ze zmianami/ oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich /Dz.U. z 2000r. Nr 61 poz.707 ze zmianami/, Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1
Ustala się miesięczne wynagrodzenie dla Krzysztofa Urbasa - Wójta Gminy Zaniemyśl w wysokości: 6.276,00zł brutto, wg następujących składników:
-zasadnicze w kwocie 3.300,00
-dodatek funkcyjny w kwocie 1.490,00
-dodatek specjalny w wysokości 20% wynagrodzenia
zasadniczego i dodatku funkcyjnego łącznie w kwocie 958,00
-dodatek za staż pracy w wysokości 16%
wynagrodzenia zasadniczego w kwocie 528,00
§ 2
Traci moc uchwała Nr IV/36/2003 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 27 stycznia 2003r. w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Zaniemyśl.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2004r.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
/-/ Jerzy Polega
Uzasadnienie do Uchwały nr XV/121/2004 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Zaniemyśl.
Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 marca 2004r. /Dz.U. z 2004r. Nr 47 poz.448/ zmieniającym rozporządzenie RM z dnia 11 lutego 2003r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach i urzędach marszałkowskich, zostały wprowadzone zmiany polegające na nowym ustaleniu załącznika nr 2 do przedmiotowego rozporządzenia. W załączniku tym ustalono nową tabelę stanowisk, kwot wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego i wymagań kwalifikacyjnych wójtów /burmistrzów, prezydentów miast/, starostów i marszałków województw. Na podstawie tego rozporządzenia zostało ustalone nowe wynagrodzenie Wójta Gminy Zaniemyśl. Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2004r. Dodatkowa regulacja wynagrodzenia Wójta polegała na zmianie jego składników w ramach już raz ustalonej kwoty przez Radę Gminy, tj. w momencie obejmowania urzędu przez w/w. Wówczas uchwałą Rady Gminy Nr IV/36/2003 z dnia 27 stycznia 2003r., kiedy to należało wprowadzić dodatek specjalny w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, umniejszono poszczególne składniki dotychczasowego wynagrodzenia, by wprowadzić obligatoryjny dodatek a jednocześnie nie zwiększać już raz ustalonego wynagrodzenia. Intencja ustawodawcy była jednak inna. W świetle obowiązujących przepisów jest niedopuszczalne, by w trakcie kadencji obniżać wynagrodzenia i dodatki wójtów, starostów czy marszałków. Do stosunku pracy z wyboru nie mają zastosowania przepisy kodeksu pracy o wypowiadaniu warunków pracy i płacy - wyrok NSA w Warszawie. Niemożność zastosowania tych przepisów nie oznacza dowolności w ustalaniu wynagrodzenia pracownikom z wyboru, lecz zakaz jednostronnej zmiany warunków na niekorzyść pracownika. Kompetencja rad gmin do ustalania wynagrodzenia wójtów oznacza prawo i obowiązek określenia jego wysokości i składn ików, nie daje zaś prawa do jednostronnego obniżania pensji, nawet jeśli mieściłoby się to w stawkach określonych przepisami - takie stan owisko zajął Sąd Okręgowy w Gdańsku. Dlatego też wysokość wynagrodzenia wójtów oraz jego obligatoryjnych składników nie może być ustalona na czas określony, jeśli właściwe przepisy tego nie przewidują.
Toteż na podstawie obowiązujących przepisów prawnych oraz powyższego stanowiska zostało ustalone nowe wynagrodzenie Wójta Gminy - Krzysztofa Urbasa, zatem podjęcie przedmiotowej uchwały uważa się za zasadne.
Wiceprzedwodniczący Rady Gminy
/-/ Jerzy Polega